کد خبر:10659
پ
rozat

انتشار روضة الریاحین

کتابی که پیش روست یکی از آثار برجسته و نام آشنا در حوزهٔ «شیخ جام پژوهی» به شمار می رود و اطلاعاتی مهم و مغتنم دربارهٔ شیخ جام و فرزندان و فرزندزادگان وی ارائه می دهد.

میراث مکتوب – کتابی که پیش روست یکی از آثار برجسته و نام آشنا در حوزهٔ «شیخ جام پژوهی» به شمار می رود و اطلاعاتی مهم و مغتنم دربارهٔ شیخ جام و فرزندان و فرزندزادگان وی ارائه می دهد؛ اثری ست خاندانی که هم از احوال و مقامات و کرامات شیخ جام تکریماً سخن به میان می آورد و هم اختصاصاً به سیره و احوال فرزندان و اعقاب نامدار شیخ تا عصر مؤلف می پردازد.
این کتاب کوششی خانقاهی است در ادامهٔ سیر مقامات نویسی برای شیخ جام، و طبعاً پس از کتابهای «مقامات ژنده پیل» سدیدالدین محمد غزنوی و «خلاصة المقامات» ابوالمکارم جامی قرار میگیرد. مسلماً در این سیر و ترتیب، «فضل تقدم» با سدیدالدین غزنوی و ابوالمکارم جامی است و بوزجانی از آبشخور آن آثار غنی و انباشته از احوال و کرامات شیخ جام بی نصیب نبوده و خود نیز بارها با تواضع و ادب به این بهره ها و برداشت ها اشاره داشته است.
اما آنچه روضة الریاحین را در جایگاهی والاتر و ارجمندتر قرار می دهد و به مرتبهٔ «تقدم فضلی» می رساند همانا «نوجویی» و «نوآوری» مؤلف است، نوجویی در طرح و ساختار و جستن طرحی تازه برای بیان احوال و مقامات شیخ، و نوآوری در ثبت و آوردن اطلاعاتی تازه دربارهٔ شیخ و فرزندان وی.
بنابر این، روضة الریاحین هم کتاب مقامات شیخ است و هم کتاب خاندانی وی. البته روضة الریاحین از نگاهی دیگر نیز ارزشمند است، درویش علی بوزجانی در تدوین و تألیف اثر حاضر از مجموعهٔ آثار خاندانی و خانقاهی شیخ جام بهره برده است حتی آثاری که اکنون بی نشان هستند و نامی از آنها باقیست، از جمله کتابی به نام «مقامات الاولاد». این کتاب مقاماتی گمشده و از دست رفته دربارهٔ شیخ و به ویژه فرزندان و اعقاب وی است.

در این تصحیح: الف. سعی گردیده ساختار و مطالب کتاب کاملاً حفظ گردد و هیچ بخش و مطلبی از آن حذف نشود و تماماً آنچه باشد که بوزجانی بنا به سبک و تشخیص خود ذکر کرده. ب. در منابع و متون عصر مؤلف به احوال صاحب نامان دیگری از خاندان شیخ جام بر میخوریم که بوزجانی – بنا به هر دلیلی – ذکر و نامی از آنان را در اثر خود نیاورده است. در بخش «ملحقات» با توجه و ارجاع به منابع دیگر به ذکر احوال این گروه اندک شمار نیز پرداخته شده تا کتاب حاضر در بخش خاندانی شیخ جام تا عصر مؤلف جامع تر و غنی تر باشد و امیدوارم مورد نظر و بهرهٔ پژوهشگران و علاقه مندان نیز قرار گیرد. ج. در بخش «تعلیقات و توضیحات» سعی شده علاوه بر توضیح اعلام، عبارات و اصطلاحات خاص و نادر، به مأخذ یابی مطالب نیز توجه شود و کوشش گردیده مأخذ تمامی اقوال، حکایات و کراماتی که مؤلف از آثار خاندانی و خانقاهی شیخ و دیگران آورده به استناد و ارجاع پیش روی خواننده قرار گیرد؛ امیدوارم خوانندهٔ خواهنده بتواند با احاطه و اشراف بیشتری از مطالب و اشارات کتاب بهره یاب گردد.

درویش علی بوزجانی، روضة الریاحین (در احوال شیخ جام (ژنده پیل) و فرزندان و اعقاب وی)، مقدمه، تصحیح و تعلیقات: حسن نصیری جامی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 400 صفحه، قطع: وزیری، شمارگان: 1000 نسخه، بها: 350000 ریال.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612