کد خبر:5603
پ
jahnbidel

آشنایی با جهان بیدل

بیدل حکیم، اندیشمند، عارف، احیاگر و مصلحی است که در قالب شعر، زمزمه‌های ملکوتی، ترنم آسمانی و بشارت‌های جاودانی دارد

ميراث مكتوب – بیدل حکیم، اندیشمند، عارف، احیاگر و مصلحی است که در قالب شعر، زمزمه‌های ملکوتی، ترنم آسمانی و بشارت‌های جاودانی دارد.

نويسنده در اين کتاب مباحث گسترده و مبسوطی را در مورد جايگاه ابوالمعانی بيدل، در عرصۀ فرهنگ و تاريخ ادبيات فارسی مخصوصا کشور افغانستان، سنت بيدل‌خوانی و نيز حوزه‌های معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و ديدگاه‌های اجتماعی بيدل در فصل‌های جداگانه طرح نموده است. اين کتاب به صورت موضوعی دسته‌بندی و طبقه‌بندی، مبانی فکری، فلسفی، عرفانی و اجتماعی بيدل و نیز رهنمودهای اخلاقی و انسان‌ساز و اصلاحی او را مرتب نموده در نوع خود به اعتراف اساتيد فن بی‌نظير است. فصل پنجم کتاب به بيان نسبت مبانی معرفتی و انديشه‌های بيدل با جهان مدرن و امروزی پرداخته و در فصل ششم به علقه‌های طريقتی بيدل متمرکز شده است. گفتنی است که غنای منابع و گزيده‌ای از تک‌بيت‌های کليدی و شواهد قرانی، فلسفی و عرفانی بيدل بر زيبايی اين اثر افزوده است.

فهرست مطالب این کتاب بدین قرار است:

مقدمه: نکته‌ای در باب انسان‌شناسی بیدل، نکته‌ای دربارۀ جایگاه بیدل، جایگاه بیدل در مزار شریف، بیدل‌شناسی در ایران و هند، بیدل در هندوستان، بیدل در اضلاع متحده.

درآمد: زندگی‌نامه بیدل، اشعار، آثار منثور، جاذبه‌ها و جلوه‌های ویژه، نیاز مانۀ ما به بیدل، افغانستان و سنت بیدل‌خوانی، سنت بیدل‌خوانی و بیدل‌گرایی و آثار آن.

فصل اول: معرفت ‌شناسی

فصل دوم: هستی‌ شناسی

فصل سوم: انسان ‌شناسی

فصل چهارم: دیدگاه‌های اجتماعی بیدل

فصل پنجم: بیدل، معنویت و انسان امروزی بیدل و سنت هند

فصل ششم: بارقه‌هایی از سلوک بیدل: الف) بارقه‌های از سلوک بیدل؛ ب) تک‌بیت‌ها.

آثار بیدل همه صوراسرافیل، رستاخیز عقل و عشق و آیینۀ اندیشه‌های والای بشری و تشریح و کالبدشکافی آرمان‌ها و حالات مردان خداست.

حسینی فطرت: سیدمحمد، جهان بیدل ، تهران، عرفان، 510 صفحه، 1393.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612