کد خبر:29789
پ
B12021402-2

گفت و شنودی با سره‌گرایان

«گفت‌وشنودی با سره‌گرایان» دفتری است شامل یادداشت‌هایی از استاد محمدرضا خسروی، استاد احمد سمیعی (گیلانی)، و امیر احمدی که در سال ۱۳۹۷ در روزنامۀ اطلاعات چاپ شده است.

میراث مکتوب- گفت‌وشنودی با سره‌گرایان دفتری است شامل یادداشت‌هایی از استاد محمدرضا خسروی (حقوقدان و ادیب و پژوهشگر) و استاد احمد سمیعی (گیلانی)، عضو فقید پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی، و امیر احمدی که در بازۀ تیرماه تا آبان‌ماه ۱۳۹۷ پی‌درپی در روزنامۀ اطلاعات چاپ شده‌اند. یادداشت استاد خسروی روز ۱۴ تیر ۱۳۹۷ با عنوان «بیدارباش؛ نامه‌ای سرگشاده به فرهنگستان زبان و ادب فارسی» در روزنامۀ اطلاعات چاپ شد و نویسنده در آن ضمن انتقاد بر روش کار فرهنگستان زبان و ادب فارسی، بر سره‌گرایی و پالایش زبان فارسی از هر واژۀ بیگانه، به‌ویژه واژه‌های عربی تأکید کرده بود.

استاد احمد سمیعی (گیلانی) در یادداشتی با عنوان «دری ویژۀ مطلق؛ پاسخ به بیدارباش» که ۲۷ تیر ۱۳۹۷ در روزنامۀ اطلاعات چاپ شد، به نقد سره‌گرایان و رویکرد آنان در پالایش زبان فارسی از هر واژۀ بیگانه پرداخت.

پس از یادداشت استاد سمیعی، روزنامۀ اطلاعات در تاریخ ۳ مهر ۱۳۹۷، یادداشتی از امیر حمیدی با عنوان «نقدی بر نقد سره‌نویسی» منتشر کرد که استاد سمیعی، در ۵ مهرماه ۱۳۹۷ در یادداشتی با عنوان «سخنی با سره‌گرایان» به نوشتۀ ایشان نیز پاسخ دادند. در ادامۀ این گفت‌وشنود، امیر حمیدی دوباره در ۱۹ مهرماه ۱۳۹۷ یادداشتی با عنوان «جست‌وجویی از سر نقد علمی و ادب شاگردی، پاسخی دوباره به نوشتۀ استاد احمد سمیعی (گیلانی)» در روزنامۀ اطلاعات منتشر کرد. «ختم مقال» عنوان یادداشت بسیار مختصر استاد سمیعی (گیلانی) بود که روزنامۀ اطلاعات روز ۲۱ آبان ۱۳۹۷ در ادامۀ این جدل علمی و پایان بحث منتشر کرد.

استاد سمیعی گیلانی در «تذکار»ی که در آغاز این دفترک آمده نوشته‌اند: «زبان پرسابقه و پردامنه و پرمایۀ فارسی، طیّ تاریخ دوازده‌قرنۀ مکتوب خود، تحوّل گسترده و ژرفی یافته و در تعامل با زبان‌های ایرانی و بیگانه بُنیه و قوّت کم‌نظیری گرفته و برای بیان والاترین اندیشه‌ها و متنوّع‌ترین تجارب انسانی پرورده و آماده گشته ‌است. بدین‌قرار، سره‌گرایی نه در آن آشیانی یافته و نه توانسته ‌است با آن هماوردی کند. سردمداران و هواداران سره‌گرایی یا با فطرت زبان آشنایی ندارند یا آن را نادیده می‌گیرند. تلاش بیهوده می‌کنند؛ عِرضِ خود می‌برند و زحمت گویشوران می‌دارند.»

علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت نسخۀ رایگان الکترونیک این دفترک به وبگاه فرهنگستان (اینجا) مراجعه کنند و برای آگاهی از فهرست انتشارات فرهنگستان اینجا را ببینید و برای خرید آثار فرهنگستان با کتابفروشی فرهنگستان (۸۸۶۴۲۴۹۷-۰۲۱) تماس بگیرند.

گفت و شنودی با سره‌گرایان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612