کد خبر:31019
پ
۶۹_۱

گرامیداشت یاد و خاطره بنیانگذار کرسی زبان فارسی در دانشگاه استانبول

همزمان با زادروز مؤسس کرسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه استانبول، شادروان پروفسور «احمد آتش» مراسم نکوداشت در ترکیه برگزار شد.

میراث مکتوب- همزمان با زادروز مؤسس کرسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه استانبول، شادروان پروفسور «احمد آتش» عضو فقید هیأت علمی دانشگاه استانبول، مراسم نکوداشت وی با همکاری دانشگاه استانبول، مرکز تحقیقات تاریخ، هنر و فرهنگ اسلامی (ایرسیکا) از نهادهای وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی با همکاری پژوهشکدۀ حافظ شیرازی دانشگاه مدنیت برگزار شد.

در این مراسم، دبیرکل ارسیکا، رئیس دانشگاه استانبول، رئیس دانشگاه مدنیت، رئیس مرکز تحقیقات سازمان دیانت (ایسام ) پروفسور حاتمی، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اساتید زبان و ادبیات فارسی، ادبیات ترکی، تاریخ و جمع کثیری از اساتید و پژوهشگران در سالن اجتماعات ایرسیکا حضور داشتند.

پروفسور محمود ارول کلیچ، دبیرکل مرکز تحقیقات تاریخ، هنر و فرهنگ اسلامی (ایرسیکا) بر اهمیت ترجمه آثار علمی این شرق‌شناس و ترجمه متون فارسی به ترکی استانبولی و آموزش زبان فارسی به دانشجویان در انستیتو شرق‌شناسی تأکید کرد.

وی همچنین، از قوه خلاقیت این استاد شرق‌شناسی در زمینه تأسیس کرسی زبان و ادبیات فارسی و برقراری پیوند ادبی بین منابع شرقی و غربی تقدیر کرد.

در بخشی دیگر از این همایش، «محمود آک» رئیس دانشگاه استانبول ضمن گرامیداشت فعالیت‌های مؤثر این شرق‌شناس برجسته در حوزه زبان شناسی افزود: همواره یکی از مهمترین دغدغه‌های این دانشگاه تقدیر از استادان و بزرگان بوده است.

وی عنوان کرد: احمد آتش یکی از مؤثرترین افراد در حوزه ایرانشناسی و زبان و ادبیات فارسی و شرق‌شناسی بوده است. او آثار متعددی درباره زبان و ادبیات فارسی و عربی در ادوار مختلف تاریخ و هم آثار متعددی با موضوعات ادبی، تاریخی و جغرافیایی درباره ایران نگاشته است.

رئیس دانشگاه مدنیت استانبول با اشاره به اینکه مقاله‌های پروفسور احمد آتش طی دهه‌های ۶۰-۱۹۸۰ ترجمه و منتشر شده ، از این شرق شناس فرهیخته در راستای ارج نهادن به زبان فارسی و عربی و تربیت دانشجویان که امروز خود استادان بزرگ در این زمینه هستند، تقدیر کرد.

وی در ادامه مطرح کرد: آتش به عنوان یک استاد دانشگاه ترکیه به عنوان اولین شرق‌شناس این کشور، تحقیقات و مطالعات گسترده‌ای در زمینه ادبیات فارسی و عربی در دانشگاه استانبول و تشکیل انستیتو شرق‌شناسی به صورت علمی انجام داده است که در دهه‌های گذشته بی همتا هست و بسیاری از کرسی‌های زبان و ادبیات ترکی و تاریخ مدیون فعالیت‌ها و خدمات ایشان در تربیت دانشجویان و محققین و استادان است.

پس از آن، کلیپی با عنوان «پروفسور احمد آتش از نگاه دانشجویان وی» به نمایش درآمد و دانشجویان این شرق‌شناس برجسته‌ای ترکیه به معرفی ابعاد مختلف شخصیتی ایشان پرداختند.

از دیگر سخنران این نشست، پروفسور امره آتش، نوه این استاد فرهیخته گفت: آموزش و معرفی نسخ خطی و میراث گذشتگان به نسل آینده از یکی از دغدغه‌های اصلی این دانشمند برجسته است.

در این مراسم، چند تن از استادان و دوستان نزدیک این شرق‌شناس فقید دربارۀ خدمات ارزندۀ به ایراد سخنرانی پرداختند و از سوی خانواده این شرق‌شناس مجموعه‌ای از کتاب‌ها و دست نوشته‌های این استاد فرهیخته به کتابخانه ارسیکا اهدا شد.

 

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612