کد خبر:3544
پ
samare-m

کوکب بخت و کار سخت منجمان شرح ثمرهٔ بطلمیوس (در احکام نجوم)

علم احکام نجوم یا طالع‌بینی یکی از مسئله‌های ذهنی بشری در سراسر جهان و در طول تاریخ است. در گذشته بسیاری از مردم بر آن بودند که اختران آسمانی، دنباله‌دارها، شهاب‌سنگ‌ها و حتی رعد و برق در تعیین سرنوشت آدمیان مؤثرند و برای آگاهی از رویدادهای آینده، شناسایی ماهیت آنها ضرورت دارد.

میراث مکتوب – علم احکام نجوم یا طالع‌بینی یکی از مسئله‌های ذهنی بشری در سراسر جهان و در طول تاریخ است. در گذشته بسیاری از مردم بر آن بودند که اختران آسمانی، دنباله‌دارها، شهاب‌سنگ‌ها و حتی رعد و برق در تعیین سرنوشت آدمیان مؤثرند و برای آگاهی از رویدادهای آینده، شناسایی ماهیت آنها ضرورت دارد.
یکی از قدیمی‌‌ترین آثاری که در زمینۀ علم احکام نجوم به دست ما رسیده صد کلمه یا ثمرۀ بطلمیوس است، که در نیمه‌های سدۀ دوم میلادی در مصر به دست بطلمیوس تألیف شده و بر خلاف نامش شامل صد و دو حکم است (و نه صد حکم).
این کتاب در دنیای قدیم بسیار مورد توجه قرار گرفته، از جمله تحت عنوان نموذار به پهلوی ترجمه شده بود و پس از اسلام هم از پهلوی و هم از یونانی به عربی ترجمه شد و چندین شرح بر آن نوشتند و بعدها از عربی به فارسی هم ترجمه شد.

متن کامل مقاله «کوکب بخت و کار سخت منجمان شرح ثمرۀ بطلمیوس (در احکام نجوم)» نوشته غلامحسین صدری‌افشار که در شماره دوم دوفصل نامه میراث علمی ایران و اسلام به چاپ رسیده است را در فایل پایین مطالعه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612