کد خبر:13107
پ
photo_2019-07-13_12-04-28

«کلیات اشعار فضل‌الله نعیمی استرآبادی» منتشر شد

کلیات اشعار فضل‌الله نعیمی استرآبادی توسط انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار منتشر شد.

میراث مکتوب- کلیات اشعار فضل‌الله نعیمی استرآبادی، به تصحیح محمد درزی، توسط انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار منتشر شد.

فضل‌الله نعیمی استرآبادی متخلص به نعیمی، (۷۴۰ – ۷۹۶ یا ۷۹۸ قمری) شاعر، عارف و صوفی نامدار و بنیانگذار جنبش حروفیه است.

وی در دوران تیمور گورکانی در استرآباد و به روایتی در آستاراآباد متولد شد و در سفرهایی که داشت علوم غریبه را فراگرفت. پس از بالا گرفتن کار جنبش حروفیه فضل‌الله نعیمی به دستور میرانشاه تیموری به قتل رسید. اما شاگردان او از جمله، عمادالدین نسیمی شیروانی و ابوالحسن اصفهانی اندیشه و مرام وی را در سراسر خاورمیانه رواج دادند.

فضل‌الله نعیمی کتاب‌های محبت‌نامه، جاودان‌نامه و نوم‌نامه را به مازندرانی و گویش استرآبادی و انفس و آفاق را به فارسی نوشته است. او جز این آثار منثور، صاحب اشعار قابل توجهی است که در مثنوی عرش‌نامه و دیوان اشعار او آمده و از جهات گوناگون برای پژوهشگران اهمیت دارد.

یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین اشعاری که از فضل‌الله نعیمی به جای مانده «قدسیان آسمان» است که با مطلع «با قدسیان آسمان من هر شبی یاهو زنم / گر صوفی از لا دم زند من دم ز الا هو زنم» آغاز می‌شود.

در کتاب کلیات اشعار فضل‌الله نعیمی استرآبادی، بعد از مقدمه‌ای مفصل در بررسی زندگی و آثار و اندیشه‌های نعیمی، دیوان اشعار و مثنوی عرش‌نامۀ او بر پایۀ کهن‌ترین دستنویس‌های موجود تصحیح شده است.

کلیات اشعار فضل‌الله نعیمی استرآبادی، به‌تصحیح و تحقیق محمد درزی، تهران‌: بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، چاپ اول ۱۳۹۸، 45 هزار تومان.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612