کد خبر:2542
پ
bbannaer

کتابشناسی آثار فارسی چاپ شده در شبه قاره برگزیده، استاد بشر و دیوان منجیک ترمذی شایسته تقدیر شدند.

در بیست‌ودومین دوره جایزه کتاب فصل (تابستان ۱۳۹۱) از مجموع چهار هزار و ۳۴ اثر مورد ارزیابی قرار گرفته، سه اثر برگزیده و ۱۷ اثر شایسته‌‌تقدیر شناخته شده‌اند.

میراث مکتوب- به گزارش روابط عمومی میراث مکتوب، کتاب‌شناسی آثار فارسی چاپ شده در شبه قاره (۴ جلدی)، تألیف عارف نوشاهی برگزیدۀ بیست و دومین دوره کتاب فصل جمهوری اسلامی ایران شد. این کتاب، نخستین اثر جامع در بارۀ آثار مکتوب فارسی چاپ شده در کشورهای بنگلادش، پاکستان و هندوستان از آغاز چاپ کتابهای فارسی در منطقه (انشای هرکون ۱۷۸۱م) تا پایان ۲۰۰۷م – اعم از چاپ‌های سربی، سنگی، حروفی، افست، فاکسیمیله و کامپیوتری –‌معرفی می‌کند. در این کتاب‌‌شناسی حدود ۱۱۰۰۰ عنوان کتاب در بیش از ۲۰۰۰۰ چاپ ثبت شده است، که از آن میان اغلب چاپ‌ها مستقیماً رؤیت شده و بقیه به کمک سایر منابع شناسایی گردیده است.

کتاب استاد بشر (پژوهشهایی در زندگی، روزگار، فلسفه و علم خواجه نصیر الدین طوسی) به گزینش و ویرایش حسین معصومی همدانی و محمدجواد انواری و کتاب دیوان منجیک تِرمِذی به کوشش احسان شواربی آثار شایسته تقدیر در این دوره کتاب فصل شناخته شدند.

استاد بشر، مجموعه مقالاتی پیرامون زندگی، آثار و اندیشه‌های خواجه نصیرالدین طوسی، در زمینه‌های مختلف علمی، فلسفی، کلامی، تاریخی و در واقع گوشه‌ای از پژوهش‌ هایی است که در بیش از یک قرن دربارۀ خواجه نصیرالدین طوسی انجام شده است. برخی از این مقالات از لحاظ تاریخی اهمیت دارند، و برخی دیگر نیز تحقیقات و پژوهش‌ های جدیدی است که به قلم شماری از اندیشه‌مندان ایرانی و خارجی به رشتۀ تحریر درآمده است.

دیوان منجیک تِرمِذی نیز، اشعار پراکنده ابوالحسن علی بن محمد منجیک ترمذی از شعرای سدۀ چهارم هجری است. وی از دوران جوانی در دربار شاهان چغانی به مدح‌ سرایی مشغول بوده و ابوالمظفر احمد چغانی و طاهر بن فضل چغانی از جمله ممدوحین او بوده‌اند. منجیک در قصیده‌ سرایی، شاعری چیره ‌دست بوده و محتوای غالب اشعار او مدح و هجو است. در حال حاضر نسخه‌ای از دیوان او باقی نمانده و تنها ابیات مختصری از وی در برخی منابع پراکنده موجود است. تعداد ابیات گردآوری شده، مجموعاً بیش از ۴۰۰ بیت است که در سه بخش شامل ابیات پیوسته، ابیات پراکنده مرتبط و ابیات پراکنده تفکیک شده‌اند.

در بیست‌ودومین دوره جایزه کتاب فصل (تابستان ۱۳۹۱) از مجموع آثار منتشرشده، چهار هزار و ۳۴ اثر مورد ارزیابی قرار گرفتند که ۱۸۱ اثر به مرحله دوم راه یافته است. در این دوره در مجموع سه اثر برگزیده و ۱۷ اثر شایسته‌‌تقدیر شناخته شده‌اند.

آیین پایانی بیست‌ودومین جایزه کتاب فصل روز چهارشنبه ۲۰ دیماه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در سرای اهل قلم مؤسسه خانه کتاب واقع در خیابان انقلاب، خیابان فلسطین‌جنوبی، کوچه خواجه‌نصیر، شماره ۲ برگزار خواهد شد.

«مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب کسب این موفقیت را به آقایان دکتر عارف نوشاهی، دکتر حسین معصومی همدانی، محمدجواد انواری و پژوهشگر جوان و پرتلاش احسان شواربی مقدم تبریک عرض می نماید و برای آنها آرزوی توفیق روزافزون دارد».

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612