کد خبر:15242
پ
DA98D8A7D984D98720D8A2D985D988D8B2DAAFD8A7D8B1203

ژاله آموزگار؛ قُله تاریخِ ترجمه و تفسیر متن‌های پهلوی و پازند

علی شهیدی، در کوتاه‌نوشتی، ژاله آموزگار را از قله‌های تاریخ ترجمه و تفسیر متن‌های پهلوی و پازند در سطح جهانی توصیف کرده است.

میراث مکتوب- روز چهارشنبه 12 آذر، هشتادویکمین زادروزِ «ژاله آموزگار»، استاد پیشکسوت فرهنگ و زبان‌های باستانی بود. علی شهیدی، استادیار گروه فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشگاه تهران، در کوتاه‌نوشتی، آموزگار را از قله‌های تاریخ ترجمه و تفسیر متن‌های پهلوی و پازند در سطح جهانی توصیف کرده است.

شهیدی در یادداشت‌اش درباره ژاله آموزگار استاد پیشکسوت فرهنگ و زبان‌های باستانی نوشته است:

ترجمه درست و دقیق و عالمانه و شیوای متن‌های دشوار پهلوی و پازند کار هر استادی نیست و بی‌گمان ژاله آموزگار از قله‌های تاریخ ترجمه و تفسیر متن‌های پهلوی و پازند در سطح جهانی است. تفسیرها و نگاه نو و متفاوت او به فرهنگ و اساطیر باستانی ایران را نیز باید بدان افزود. اما راز ماندگاری نام او در این است که افزون بر علم، در اخلاق، ادب، آداب‌دانی، مردم‌داری و تواضع نسبت به استادان و همکاران و دانشجویان و اقوام و خویشان و همسایگان نیز سرآمد است. در تاریخ جهان کم‌اند انسان‌هایی که تولدشان برای همگان مبارک است. ژاله آموزگار یکی از آن‌هاست. تولدش مبارک باد.

ژاله آموزگار، استاد پیشکسوت فرهنگ و زبان‌های باستانی، زاده ۱۲ آذر ۱۳۱۸ در شهر خوی است. در دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز درس خواند و سپس، چهارسال در مدارس تهران، نیشابور و کاشمر درس داد. او در سال ۱۳۴۲ راهی فرانسه شد و پنج‌سال بعد، با دفاع از پایان‌نامه خود با عنوان «ادبیات زردشتی به زبان فارسی» با راهنمایی پیر دومِناش، زبان شناس فرانسوی، به ایران بازگشت و تا سال ۱۳۴۹ به‌ دعوت پرویز ناتل خانلری در بنیاد فرهنگ ایران مشغول بود. او طی سال‌های ۱۳۴۹ تا ۱۳۸۵، در گروه  فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشگاه تهران تدریس کرد. او  که به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، ترکی، پهلوی و اوستایی مسلط است، بیش از سی‌سال، همکار احمد تفضلی بود و چند اثر مشترک به رشته تحریر درآوردند. آموزگار که در سال ۱۳۹۵، صاحبِ دو نشان سرو ایرانی و لژیون دونورِ فرانسه شد، هم‌اکنون، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی و بنیاد موقوفات افشار است.

منبع: ایرنا

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612