کد خبر:2841
پ
۱۱۲

چکیده‌ پایان‌نامه‌ سلمان ساکت (تصحیح کیمیای سعادت (ربع عبادات))

دکتر سلمان ساکت، برگزیدۀ سومین دورۀ جایزۀ دکتر مجتبایی بود که چکیدۀ پایان‌نامه‌اش در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد

میراث مکتوب – دکتر سلمان ساکت، برگزیدۀ سومین دورۀ جایزۀ دکتر مجتبایی بود که چکیدۀ پایان‌نامه‌اش در اختیار مخاطبان قرار می‌ گیرد.

تصحیح کیمیای سعادت (ربع عبادات)

استاد مشاور: دکتر محمود عابدی و دکتر محمدرضا راشد ‌محصل

استاد راهنما: دکتر محمدجعفر یاحقی

دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی

چکیده

کیمیای سعادت مهم‌ترین اثر فارسی ابوحامد محمّد غزالی است که در ایران دو بار تصحیح و منتشر شده است. بار نخست در سال ۱۳۱۹ به اهتمام احمد آرام، بر اساس نسخه‌ای ناقص و بی‌تاریخ و نیز مقابله گهگاهی با پنج نسخه‌ی دیگر و بار دوم به کوشش حسین خدیوجم، بر اساس نسخی کهن‌تر که نیمۀ نخست آن در ۱۳۵۴ و متن کامل در ۱۳۶۱ منتشر شده است. هیچ یک از این دو چاپ، تصحیح انتقادی کیمیا به شمار نمی‌رود، چرا که جز چند مورد، از هیچ نسخه‌بدلی یاد نشده است. همچنین هر دو چاپ مبتنی بر نسخی است که از نظر صحت و قدمت در میان نسخ متعدد کیمیا جایگاه درخوری ندارد. در این رساله مقدمه و ربع عبادات کیمیا بر اساس نسخه کتابخانه ملک (مورّخ ۶۰۵ق.) و مقابله با پنج نسخه‌ی کهن دیگر، از جمله نسخه‌ نویافته‌ی اوپسالا (مورّخ ۶۱۹ق.) تصحیح شده است. افزون بر این، تعلیقات گسترده‌ای برای متن فراهم آمده که در فهم بهتر و ژرف‌تر کیمیا و نیز پی بردن به سرچشمه‌های فکری غزالی بسیار سودمند است.

همچنین فهرست‌های متنوعی برای کتاب تنظیم شده که دستیابی پژوهشگران را به مطالب گوناگون کیمیا آسان کرده است. مقدمه رساله‌ نیز شامل قسمتهای گوناگون از جمله نسخه‌شناسی دستنویس‌های مورد استفاده، ویژگی‌های زبانی کیمیا و بررسی محتوایی کتاب است.

منبع: سایت شهر کتاب

اخبار مرتبط
………………………………………………..

تصحیح کیمیای سعادت (ربع عبادات) رساله برگزیده جایزه دکتر مجتبایی شد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612