کد خبر:4169
پ
chahrmaghale-m2

چهار مقاله هندی

همزمان با اولین همایش بین‌المللی میراث مشترک ایران و هند در قم چهار مقاله هندی منتشر شد

میراث مکتوب – همزمان با اولین همایش بین‌المللی میراث مشترک ایران و هند در قم چهار مقاله هندی منتشر شد.

در این کتاب به معرفی چهار مقاله پرداخته شده است:

معرفی لوامع‌التنزیل به عنوان تفسیر بزرگ شیعی از دو مولف

«لاوامع التنزیل سواطع التأویل» تفسیر بزرگ شیعه فارسی است که از سوی علامه سید ابوالقاسم رضوی قمی و فرزندش علامه سید علی حائری رضوی قمی نگاشته شده است.

کتاب تذکره‌العلما از خیرالدین جونپوری

«تذکره العلماء» که به سال ۱۲۱۶ هجری تألیف شده است اثری از خیرالدین جونپوری است. این کتاب نمونه‌ای است جالب از تک نگاری‌های شرح‌حال و احوال علماء و دانشمندان شبه قاره که از جهاتی حائز اهمیت است. این کتاب از طرفی به فارسی تألیف شده و از طرف دیگر علاوه بر آنکه به شرح حال عده‌ای از عالمان شهر جونپور پرداخته است درباره وضعیت شهر جونپور و تأسیس مدرسه آن و سرگذشت مولف نیز مطالب ارزشمندی دارد.

معرفی فهرست نسخه‌های سانسکریت در کتابخانه رضا در شهر رامپور هند

کتابخانه رضا در شهر رامپور هند، شهرتی بین‌المللی دارد که با پانزده هزار نسخه خطی به زبان‌های فارسی، عربی، سانسکریت، هندی، اردو، پشتو و ترکی و بیش از شصت هزار متن چاپی کهن سهم مهمی را در نمایاندن میراث شبه قاره ایفا کرده است. فهرست این کتابخانه توسط دکتر فرحا نگاشته شده است و مولف در آن برای معرفی هر عنوان، ابتدا شماره نسخه، سپس عنوان کتاب به زبان سانسکریت و تلفظ آن با آوانگاری انگلیسی را درج کرده است.

اطلاعات نسخه شناسی نظیر تعداد برگ‌ها، طول و عرض، تعداد سطرها، وضعیت سلامت، تاریخ و مکان کتابت نسخه و دیگر توضیحات به انگلیسی توضیح داده شده است. بعضی از مطالب کتابشناختی نیز در همین بخش ارائه شده است که مهم‌ترین آنها نام مولف می‌باشد.

مخطوطات اردو: گشت و گذاری در بیست مقاله تخصصی اردو (ارائه شده در سمینار روابط آسیای جنوبی توسط کتابخانه خدابخش)

کتابخانه عمومی خدابخش در شهر پنتا هندوستان از مهم‌ترین و فعال‌ترین کتابخانه‌های مخطوطات در هند است که در خصوص آثار شرقی علاوه بر منابع مهم خطی و چاپی، آثار ارزشمندی را منتشر کرده است.

سومین سمینار در خصوص قاره آسیا که بخشی از آن در دهلی برگزار شد سمیناری سه روزه بود که با موضوع اردو مخطوسات در قالب ۴۲ مقاله ارائه شد که در آن متخصصان زبان اردو هریک در مجالی سخن راندند.

چهار مقاله هندی تألیف سید صادق حسینی اشکوری، توسط مجمع ذخائر اسلامی در سال ۹۲ در ۲۸۸ صفحه به صورت مصور منتشر شده است.

منبع: بساتین

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612