کد خبر:5186
پ
فاقد تصویر شاخص

گذری بر مقاله «تنقیح المقال در قاموس الرجال»

اهتمام به علم رجال، که امروزه در حوزه‌های علمیه و محیط‌های دانشگاهی کمتر بدان عنایت می‌شود، از سوی اقل قلیل، بسی جای خرسندی و مسرت است

میراث مکتوب – اهتمام به علم رجال، که امروزه در حوزه های علمیه و محیط های دانشگاهی کمتر بدان عنایت می شود، از سوی اقل قلیل، بسی جای خرسندی و مسرت است. متن پژوهی در آثار عالمان بزرگ اسلامی که که در دهۀ اخیر رشد چشمگیری داشته است نیز مایۀ مباهات است، خصوصاً که مجلات تخصصی نیز بدین مهم پرداخته و مطالب متنوعی پیرامون علم رجال و علوم وابستۀ آن منتشر کرده اند.

نقد مطالب با شیوه های علمی نیز که از دیرباز مرسوم بوده و هست سبب رشد و شکوفایی هر علم، و ایجاز زمینۀ مناسب برای درک صحیح و واقع بینانۀ آن برای متخصص می گردد.

باری، مقالۀ «تنقیح المقال در قاموس الرجال» نوشتۀ آقای دکتر پرویز رستگار، که در فصلنامۀ کتابهای اسلامی به چاپ رسیده است به صورت یک جانبه به نقد آرای مؤلف تنقیح المقال، علامه رجالی، شیخ عبدالله مامقانی و چاپ تحقیقی آن پرداخته؛ و در مقابل، از کلیۀ مواضع شیخ محمدتقی شوشتری صاحب «قاموس الرجال» دفاع کرده است.

«گذری بر مقالۀ تنقیح المقال در قاموس الرجال» زیر نظر آیت الله شیخ محمدرضا مامقانی و تدوین سید صادق حسینی اشکوری تحلیلی است بر این مقاله. این گفتار سعی دارد بررسی های غیرمنصفانۀ مقالۀ مذکور را مستند به آرای علمی و نقل قولهای اهل فن نموده و ثابت کند که در موارد متعدد پایه های استنادی آن مقالۀ سست و غیر علمی است.

تنقیح المقال، ابتدا در سه مجلد، به قطع رحلی همراه با سه کتاب دیگر – که بدان مرتبط است ولی هرکدام تألیفی مجزاست – منتشر شده است.

گذری بر مقاله «تنقیح المقال در قاموس الرجال» زیر نظر استاد آیت الله شیخ محمدرضا مامقانی، تدوین سید صادق حسینی اشکوری، از سوی نشر مجمع ذخائر اسلامی در ۱۲۴ صفحه، به بهای ۹۵۰۰۰ ریال خرداد ۱۳۹۲ منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612