کد خبر:4179
پ
Aydenloo-1-2

چند واژه نادر و نویافته در منظومه پهلوانی زرین قبانامه

یکی از منظومه‌های پهلوانی تا امروز ناشناخته ادب حماسی ایران، زرین قبانامه است که سَراینده‌ای ناشناس آن را احتمالاً در عصر صفویه به نظم کشیده است

میراث مکتوب – یکی از منظومه‌های پهلوانی تا امروز ناشناخته ادب حماسی ایران، زرین قبانامه است که سَراینده‌ای ناشناس آن را احتمالاً در عصر صفویه به نظم کشیده است.
این منظومه ۲۳۵۳۳ بیت دارد. زمان داستان آن روزگار شهریاری کیخسرو در ایران مقارن با پیامبری حضرت سلیمان (ع) است. موضوع اثر با آمدن فرستاده سلیمان(ع) که زرین قبا نام دارد و بعدها دانسته می‌شود نواده رستم است، آغاز می‌شود و در آن روایات گوناگون به شیوه داستان در داستان نقل شده که شخصیت‌های اصلی بیشتر آنها غیر از زرین قبا، رستم و دیگر فرزندان و فرزندزادگان او هستند.
از زرین قبانامه سه نسخه خطی شناسایی شده است و در آنها سی لغت یا ترکیب خاص وجود دارد که یا در فرهنگ‌ها و سایر متون فارسی نیست یا معنای آنها ویژه این اثر است و یا اینکه در بعضی فرهنگ‌ها بدون شاهد ثبت شده است. در این مقاله به طرح و بررسی این واژه ها پرداخته شده است.

ادامه مقاله «چند واژه نادر و نویافته در منظومه پهلوانی زرین قبانامه» نوشته سجاد آیدنلو که در فصلنامه متن‌شناسی ادب فارسی (سال پنجم، شماره ۲) به چاپ رسیده است در فایل پایین بخوانید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612