کد خبر:36313
پ
صمد موحد

پیام تسلیت مدیرعامل میراث مکتوب در پی درگذشت صمد موحد

میراث مکتوب- با دریغ و درد، مطلع شدیم که جامعه علمی و فرهنگی کشور، یکی از  سرامدان عرفان نظری دکتر صمد موحد، استاد پیشین دانشگاه خوارزمی را از دست داد. اینجانب درگذشت این دانشمند عارف را که الگوی فضائل اخلاقی نیز بود، به برادر بزرگوارشان استاد محمدعلی موحد و خانواده داغدار تسلیت می‌گویم. آثار و […]

میراث مکتوب- با دریغ و درد، مطلع شدیم که جامعه علمی و فرهنگی کشور، یکی از  سرامدان عرفان نظری دکتر صمد موحد، استاد پیشین دانشگاه خوارزمی را از دست داد. اینجانب درگذشت این دانشمند عارف را که الگوی فضائل اخلاقی نیز بود، به برادر بزرگوارشان استاد محمدعلی موحد و خانواده داغدار تسلیت می‌گویم.

آثار و مقالات استاد صمد موحد جملگی معطوف به مباحث عرفان نظری و شرح احوال بزرگان تصوف بوده است. ایشان در کتاب سیری در  تصوف آذربایجان، به تبیین شرح حال و آراء مشایخ آذربایجان تا قرن هشتم می‌پردازد و رساله‌های فارسی و عربی آنها را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. دیوان محمد کججانی که میراث مکتوب توفیق نشر آن را داشته، یکی از آن مشاهیر برجستۀ فارسی‌سرای آذربایجان است. زنده‌یاد موحد در کتاب کوی طریقت، شرح مبسوطی از احوال شیخ صفی‌الدین اردبیلی را گزارش می‌کند. در  تحفة‌العالم سفرنامه عارف شوشتر میرعبداللطیف شوشتری را معرفی کند. یکی از کارهای تحقیقی مرحوم صمد موحد، کتابی است تحقیقی در شرح احوال و آثار شیخ محمود شبستری که به شیفتگان تصوف هدیه کرده است. در کتاب سرچشمه‌های اشراق، فلسفۀ شیخ شهید سهرودی را به طالبان این اندیشمند بزرگ ایرانی تقدیم می‌کند. کوشش‌های او در ایجاد وفاق بین مباحث عرفان نظری و فلسفه، ستودنی است.
بی‌شک درگذشت او که یکی از استوانه‌های ادبیات عرفانی کشور بود، ضایعۀ بزرگی است و جامعۀ عرفان‌پژوهی کشور  همواره مدیون تحقیقات او خواهد بود.
اکبر ایرانی
مدیر عامل مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
صمد موحد صمد موحد صمد موحد
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612