کد خبر:23542
پ
D8A7D8B3D984D8A7D985DB8C20D986D8AFD988D8B4D986-1

پیام تسلیت دکتر ایرانی در پی در گذشت دکتر اسلامی ندوشن

دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، در پیامی درگذشت دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن را تسلیت گفت.

میراث مکتوب- دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، در پیامی درگذشت دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن را تسلیت گفت. متن پیام به شرح زیر است:

درگذشت دکتر محمدعلی اسلامی‌ندوشن، استاد برجستۀ زبان و ادب فارسی را به همسر گرامی، فرزندان و جامعۀ ادبی و دانشگاهی کشور تسلیت می‌گویم. وی در طول عمر با برکت خود، آثار ادبی ارزشمندی برجای گذارد که برای همۀ علاقه‌مندان به زبان و ادب فارسی و فرهنگ ایران چون چشمه‌ای زلال است.

شادروان اسلامی ندوشن، نخست دانشکده حقوق را برگزید و به دانشکده ادبیات نرفت تا به قول خودش «یک ادیب سنتی» نشود. رشته حقوق را می‌پسندید چون آن را در ارتباط با حرکت زندگی می‌دید. مقالاتی در یغما نوشت که بر مذاق حکومت خوش ننشست و در دادگستری منتظر خدمت و به نوعی عنصر نامطلوب شناخته شد. این امر باعث شد به ادبیات روی آورد و عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات شود و در آن‌جا به تدریس آثار کهن و مباحث نقد ادبی بپردازد.

زنده‌یاد اسلامی ندوشن، گوهر و بن‌مایۀ فرهنگ ایرانی را با مطالعه در اشعار فردوسی و سعدی و حافظ و عطار و سنایی و مولانا و نظامی در نوشته‌های پربار خویش متجلی ساخت. روحیۀ حماسی ایران‌دوستی، یکپارچگی ایران و حفظ هویت ملی را از فردوسی آموخت و در مقالات و جستارهای پژوهشی خود بازنمایاند.

قریب شصت سال پیش در مقاله‌ای که در مجله یغما با عنوان «ایران را از یاد نبریم» عواطف ایران‌دوستی‌اش را چنین اظهار کرد: «آنان که ایران را می‌شناسند، هیچ‌گاه از او امید برنخواهند گرفت. ایران، شاید سخت‌جان‌ترین کشور دنیاست… . به‌رغم تلخکامی‌ها، ما حق داریم به کشور خود بنازیم. آن‌همه گوینده و نویسنده و حکیم و عارف، پرودۀ این آب و خاک‌اند. به تولّای نام اینان است که به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنیم. ما امروز نیازمند آنیم که از شکوه و غنای تاریخی خود الهام بگیریم».

روحش شاد و یادش گرامی باد

اکبر ایرانی
مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612