کد خبر:13103
پ
3175709_1

هنر ایرانی ـ اسلامی از منظر فتوت‌نامه‌ها

کتاب «نقدنگاشت؛ پیشینه نقد و نظر در هنر ایرانی ـ اسلامی (فتوت‌نامه‌ها)» منتشر شد.

میراث مکتوب- کتاب «نقدنگاشت؛ پیشینه نقد و نظر در هنر ایرانی ـ اسلامی (فتوت‌نامه‌ها)» به همت پژوهشکدۀ هنر فرهنگستان هنر منتشر شد.

 

این کتاب شامل مجموعه مقالات چهارمین هم‌اندیشی نقد بومی (فتوّت‌نامه‌ها) است که به همت پژوهشکده هنر در فرهنگستان هنر برگزار شد.

«نقدنگاشت» شامل هشت مقاله با عنوان‌های «آیین فتوت و هنر ایران»، «بازیابی فتوت‌نامه معماران و صدف‌کاران به روایت رساله معماریه جعفر افندی»، «فتوت‌نامه، دریچه‌ای به عالم هنر و هنرمندان ایران»، «اصناف در معید النعم و مبید النقم و سه راهکار تاج‌الدین سبکی»، «پیوند آیین خنیاگری با آیین جوانمردی»، «کتب و منابع فتوت»، «مقایسه تطبیقی مفهوم هنر در فتوت‌نامه سلطانی و متنی در باب ذن آیین‌های رزمی و جنگاوری»، «سیمای یک هنر سنتی در فتوت‌نامه‌ها و رسائل» از صاحب‌نظران و پژوهشگران است که به کوشش نیر طهوری، دبیر علمی چهارمین هم‌اندیشی نقد بومی (فتوّت‌نامه‌ها) گردآوری شده است.

در مقدمه این کتاب به قلم نیر طهوری، دبیرعلمی این هم‌اندیشی، آمده است: «تلّقی از هنر و زیبایی در عالم سنّت با برخورداری از جنبه‌ای کاملاً هستی‌شناسانه به کلّی متفاوت از دورۀ مدرن و دیدگاه‌های معاصر بوده است، چنان‌که برای دستیابی به چیستی این دو مفهوم و چگونگی تبلور آنها در آثار به‌جامانده از دوران سنّت، رجوع به متون کهن دینی و عرفانی و تاریخی راهگشاست. چنین مطالعه‌ای ضمن نشان دادن ارتباط مستقیم فهم هنر و زیبایی با اعتقادات دینی و آیینی، ارتباط آنها با حلقه‌های رازورزی را نیز روشن می‌کند که پیشینۀ شکل‌گیری آنها تا ایران باستان به عقب بازمی‌گردد. این حلقه‌ها با برخورداری از نقش میانجی بین نظر و عمل، در عین حال راه‌های گذران زندگی روزمره را به اعضای خود به بهترین نحوی می‌آموخته‌اند. عارفان و هنرمندان و اهل پیشه و صنعت و حتی سیاستمداران در همین انجمن‌ها گرد هم جمع می‌آمده‌اند تا روابط راهبردی جامعه سنّتی را شکل دهند. در ایران پیش از اسلام، ارتباط میان این حلقه‌ها، که به حلقه‌های جوانمردی معروف‌اند، با آیین‌های دینی ایران باستان نظیر آیین مهر تردیدناپذیر است. پس از اسلام، همین انجمن‌ها به حلقه‌های فتوّت معروف شدند که در رابطه آنها با تصوّف شکّی نیست و اصناف پیشه و هنر در آنها شرکت می‌کرده‌اند. بر این مبنا هنرها در دوران سنّت، نه فقط راهی برای گذران زندگی که در واقع طریقی برای سلوک معنوی افراد بوده‌اند».

کتاب «نقدنگاشت؛ پیشینه نقد و نظر در هنر ایرانی ـ اسلامی (فتوت‌نامه‌ها)» با شمارگان ۵۰۰ نسخه در ۱۱۹ صفحه و قیمت ۲۲ هزار تومان از سوی پژوهشکدۀ هنر فرهنگستان هنر منتشر شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از کتاب‌فروشی فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولی‌عصر (عج)، پایین‌تر از چهار راه طالقانی، شمارۀ ۱۵۵۰ تهیه کنند یا به پژوهشکدۀ هنر مراجعه نمایند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612