کد خبر:28280
پ
IMG_20230309_105459_758-300×225

همایش «جایگاه حکیم نظامی در هنر ایرانی و اسلامی» برگزار شد

همایش «جایگاه حکیم نظامی در هنر ایرانی و اسلامی» به کوشش دانشگاه هنر اصفهان برگزار شد.

میراث مکتوب- همایش «جایگاه حکیم نظامی در هنر ایرانی و اسلامی» به کوشش دانشگاه هنر اصفهان و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی دوشنبه پانزدهم اسفندماه ۱۴۰۱ با حضور جمع زیادی از استادان زبان و ادب فارسی و مدیران فرهنگی استان در سالن «توحید خانه» این دانشگاه برگزار شد.

محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی طی سخنانی در این مراسم گفت: حکیم نظامی در آغاز خمسه خود می گوید «بسم الله الرحمن الرحیم   هست کلید در گنج حکیم» و این می تواند اشاره ای داشته باشد به آن حدیث شریف که می فرماید: « کلّ امر ذی بال لم یبدأ فیه به بسم الله فهو ابتر». پس برای شروع هر کار، باید نام خداوند را برزبان جاری کنیم. بر همین اساس حکیم نظامی حکیمی است که گنج نامه او با یاد خداوند باری آغاز می شود و حاوی دُرَر و حکمت های انسان ساز است.

او ادامه داد: برخی از شاعران ما فراتر از شعر و شاعری جنبه های حکمی و عرفانی داشته اند؛ از اینرو آنان که حکیم اند مصداق آنان اند کار عبث و بیهوده ای از ایشان سر نمی زند. واز همین رهگذر است که حکیم، مقصد و مقصود عالی را دنبال می کند که عموم انسان ها از آن غافل اند.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تصریح کرد: داستان هایی که از حکمای ما به خصوص «نظامی» به دست ما رسیده است، هرکدام در درون مایه خویش، حاوی معانی و مفاهیمی بلند و عمیق اند. بنابراین الفاظ آنان هم علاوه بر معنای ظاهری، در باطن، دارای مفاهیم حکمی و معرفتی است.

شالویی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از اقدامات مهمی که «نظامی» در داستان سرایی های خویش انجام داده این است که اگر داستانی شکل و شمایل غیرفارسی  است هم آنرا در قامت یک داستان ایرانی روایت نموده است. مثلا وقتی داستان لیلی و مجنون را می خوانید کاملا فکر  می کنید که با شخصیت های ایرانی و پارسی روبرو هستید یا در داستان خسرو و شیرین این دو شخصیت را که از دوملیت مختلف اند به مهارت و ذکاوت به هم نزدیک می کند که خواننده متوجه این تفاوت ها نمی شود. و البته همه اینها حاکی از چیره دستی او در روایت و داستان گویی است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تأکید کرد: بیان حکیم نظامی از عشق و عاشقی نیز منحصر به فرد و حاوی اندیشه های رفیع معرفتی و دربردارنده ارزش های اخلاقی و اجتماعی است.

شالویی افزود:به عنوان نمونه عشقی که مجنون بدان متصف و در کلام نظامی آمده است، سرشار از عفت و پاکدامنی و عصمت است. و از همین منظر عشقی که نظامی معرفی می کند، برگرفته از فطرت آدمی است و در جان آدمیان لانه کرده است.

شالویی در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: یکی از دلایل عدم اقبال جوانان و نسل جدید به اشعار کهن ما به خصوص اشعار نظامی، حافظ، فردوسی و… دشوار بودن معنی و یا مفهوم این سروده هاست که متأسفانه ساده سازی نشده یا با ابزارهای هنری جدید ارائه نگردیده است. از اینرو ضروری است که ادبا، استادان زبان و ادب فارسی و هنرمندان ما تلاش کنند که این اشعار و اندیشه های ژرف را بازبانی همه فهم بیان کنند تا فهم عمومی و همگانی درباب اندیشه و شعر حکما و بزرگان گذشته ما ارتقا پیدا کند.

 

علی اصغر میرباقری فرد رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی نیز در این همایش گفت: در تحلیل شعر؛ واژه، اصطلاح و تلمیحات در سخن پردازی و بسط معنا  بسیار مهم است اما آنچه در شعر مهم است، قوه خیال است. در این راستا، حکیم نظامی در به کار بردن عناصر خیال پرداز و صور خیالی از شاعر بزرگی چون خاقانی هم سبقت گرفته است.

او تأکید کرد: هنر اصلی حکیم نظامی در کمیت استفاده از صور خیالی نیست بلکه در نحوه استفاده از این عناصر است.

رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نظامی در تشبیهات خود از پیامبر اکرم می گوید:

همچو الف راست به عهد و وفا

اول و آخر شده بر انبیا

یعنی پیامبر اکرم همانند الف راست قامت است و از این تشبیه به سمت صور خیالی دیگر می رود که درحدیث نیز آمده است: «من پیامبر بودم (درحالی) که حضرت آدم هنوز به وجود نیامده بود» .در جای دیگر هم اشاره می کند که :

بود درین گنبد فیروزه خشت

تازه ترنجی زسرای بهشت

رسم ترنجست که در روزگار

پیش دهد میوه پس آرد بهار

پیامبراکرم(ص) از جهت نبوت اولین و از لحاظ نبوت آخرین انبیاء است؛ این بیان نظامی نشانگر «تشبیهات»  بسیار زیبا و منحصر به فرد اواست.

 

جلیل جوکار عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اصفهان در همایش «جایگاه حکیم نظامی در هنر ایرانی و اسلامی» اظهار کرد: حکیم نظامی در هفت پیکر اشاره دارد به اینکه اگر کسی ظاهر شعر غنایی و لطافت عاشقانه آن را می خواهد با خواندن ظاهری داستان ها به مقصود خود نائل می شود. اما برای پی بردن به عمق و درون این داستان ها باید اهل اشارت باشد تا بتواند از آن ها رمزگشایی کند.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مشهور و معروف است که حکیم نظامی به دانش های زمان خود عالم بوده و یکی از این علوم، نجوم بوده است. با توجه به اهمیت این موضوع، بنده نیز «هفت گنبد» را براساس رسالات نجومی کاویده ام و مورد مطالعه قرار داده ام و دراین مسیر از نسخه مرحوم استاد بهروز ثروتیان استفاده کرده ام. همچنین در بخش نجوم از کتاب «التفهیم» ابوریحان بیرونی با تصحیح مرحوم همایی هم بهره برده ام. و از رساله های «نقش سلیمانی» شیخ بهایی و «نصاب الصبیان» ابونصر فراهی  نیز بهره برداری کرده ام.

جوکار تصریح کرد: در تطبیق متن خمسه نظامی به خصوص هفت پیکر با متون نجومی جایگاه نمادین عدد هفت در هفت گنبد در علم نجوم تبیین می شود. در نسخ نجومی ارتباط کواکب هفت گانه با ایام هفته معین شده است و با تطبیق «هفت پیکر» با  این نسخ، انطباق یا عدم انطباق آنچه نظامی گفته است با متون نجومی مشخص می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اصفهان تأکید کرد: در نجوم کهن، ایرانیان معتقد بودند که ما پدران آسمانی داریم که ستارگان هفت گانه اند. از فعل این ها با مادران زمین که همان عناصر اربعه اند، موالید سه گانه حاصل می شود که در حقیقت استوار بر نجوم و طبیعیات آن زمان است. بنابراین عدد «هفت» همواره در جلوی چشم ایرانیان بوده و این عدد برای آنان مقدس بوده است.

گفتنی است در این آیین، افزون بر برنامه های متنوع ادبی و هنری علی اصغر میرباقری فرد رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و جلیل جوکار عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اصفهان نیز به ایراد سخن پرداختند و پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همایش بزرگداشت حکیم نظامی هم  از سوی  علی تمنایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان برای حاضران قرائت شد.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612