کد خبر:32873
پ
۷۶۴۸۷۵۸۵۴-۲

همایش «تحقیق و تصحیح نسخ خطی»

همایش «تحقیق و تصحیح نسخ خطی» یکم آبانماه ۱۴۰۲ در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود.

میراث مکتوب- دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی همایش «تحقیق و تصحیح نسخ خطی» را یکم آبانماه ۱۴۰۲ را برگزار می‌کند.

در این همایش محورهای زیر در مقاله‌های ارسالی به آن بررسی می‌شود: «سنت‌های تاریخی نسخه‌های خطی ایرانی در ایران و جهان»، «کتابخانه‌های نسخ خطی و مراکز میراث نسخ خطی ایرانی در ایران و جهان»، «پژوهش‌های ادبی و زبانی نسخ خطی ایرانی»، «فهرست‌نویسی، ویرایش، تحقیق و انتشار نسخه‌های خطی»، «حفظ، حفاظت و دیجیتالی‌سازی نسخه‌های خطی» و «حفاظت از میرات فرهنگی مخطوطات شامل اسناد و نسخه‌های خطی».

مهلت ارسال مقاله به این همایش تا ۱۵ مهرماه است و ۳۰ مهر هم نتایج مقالات مشخص می‌شود.

کتب خطی ارزش‌های فراوان تاریخی، علمی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دینی دارند. تحقیق، بررسی و تصحیح این آثار ما را به دنیای گذشته وارد می‌کند. تفاوت آنها با اسناد یادمان‌های (آرشیو) این است که نسخ خطی، بیشتر با انگیزه‌های علمی و شخصی تـألیف مـی‌شـدند و مؤلفـان، گـاهی فـارغ از فشارهای سیاسی آنچه را می‌دانسته‌اند، به رشته تحریر می‌کشیدند. بدیهی است، با قبول چنین فرضی، بهتر می‌توان تاریخ را از جنبه‌های مختلف بررسی کرد. علاوه بر متون اصلی نسخ خطی، حواشی، شرح‌ها،تقویم‌ها، وقف‌ها، امضاها و مهرها حاوی اطلاعات تکمیلی جالبی هستند که برای محققـان ارزش فراوانـی دارند. صنایع جنبی و مکمل آن نیز مقولـه دیگـری اسـت.

خطاطی، نقاشی، تذهیب و جلدسازی از هنرهایی هستند که در کنار شناخت نسخ خطی تکامل یافته‌اند. متأسفانه با اینکه شناخت نسخ خطی اهمیت فراوانی دارد، تاکنون در این باره به طور جدی قدمی برداشته نشده است و اثر جامعی که راهنمای اهل تحقیق باشـد و آنـان را بـه رعایـت ضـوابط ثابـت و یکنواختی مقید سازد، تدوین نشده و در این باره فقط تحقیقاتی محدود و پراکنده موجود است. به دلیل اهمیت موضوع، کتابداران و متخصصان علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی، خود را ملزم به رفع ایـن نقیصه می‌دانند، و در کنار آثار علمی، فرهنگی و آموزشی جدید برای اسناد خطی نیز اهمیت فـراوان قائلاند. آنها باید بکوشند، برای استفاده مراکز آموزشی، مانند دانشگاه، از این ذخایر ارزشمند، قدمی بردارند و این خلأ را پر کنند.

همایش تحقیق و تصحیح نسخ خطی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612