کد خبر:5561
پ
ketab2-2

نگاهی به موضوع کتاب‌سوزی در ایران

استاد مرتضی مطهری در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران موضوع حادثۀ کتابسوزی اعراب مسلمان در ایران را رد و دلایل مختلفی برای این اعتقاد خود ارائه کرده است

ميراث مكتوب – استاد مرتضی مطهری در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران موضوع حادثۀ کتابسوزی اعراب مسلمان در ایران را رد و دلایل مختلفی برای این اعتقاد خود ارائه کرده است، از جمله: اگر این حادثه واقعیت تاریخی داشته باشد و مسلمین کتابخانه یا کتابخانه‌های ایران را به آتش کشیده باشند، جای این هست که گفته شود، اسلام ماهیتی ویرانگر داشته، نه سازنده؛ حداقل باید گفته شود که اسلام هرچند سازندۀ تمدن و فرهنگی بوده است، اما ویرانگر تمدنها و فرهنگ‌هایی هم بوده است.

نكته قابل تامل در گفتار استاد اين است كه ايشان ماهيت سازنده اسلام را با اعمال و رفتاري پيوند داده كه از ناحيه برخي از فاتحان مسلمان در آستانه حمله به ايران سر زده است. اين در حالي است كه مطالعه در تاريخ اسلام نشان مي دهد اگرچه با پذيرش آيين اسلام اعراب برخي از اعمال ناشايست خود را ترك كرده بودند اما بدان معنا نبوده است كه اسلام آنان را كانلا دگرگون كرده بود.

متن كامل مقاله «نگاهي به موضوع كتاب سوزي در ايران (نقدي بر نظر استاد مرتضي مطهري در كتاب خدمات متقابل اسلام و ايران)» نوشته وحيد سبزیان‌پور و رضا كیانی كه در شماره 56 و 57 دوماهنامه تخصصی گزارش میراث منتشر شده است را بر روي فايل پايين مطالعه كنيد.


دريافت فايل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612