کد خبر:17411
پ
D8A8D984D8A7D8AFDB8C20D8A8D988D8B4D987D8B1DB8C_0

نُسَخ خطی نفیس تألیفی آیت‌الله سیدعبدالله بلادی بوشهری

نسخ خطی تألیفی مرحوم آیت‌الله سیدعبدالله بلادی بوشهری، مرجع مبارزه علیه استعمار انگلیس، هم‌زمان با شصت‌ونهمین سالگرد ارتحال وی معرفی و رونمایی شد.

میراث مکتوب- هم‌زمان با آغاز هفتۀ وحدت، نودونهمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با معرفی و رونمایی دو نسخه خطی «ایقاظ الحبیب فی مظالم الصلیب» و «لوایح و سوانح» از مجموعه نسخه‌های خطی تألیفی آیت‌الله سیدعبدالله بلادی بوشهری که به تازگی به مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی اهدا شده است، برگزار شد.

 

 

کارشناس پژوهش مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به وجود بیش از 80 تألیف و کتاب‌ به جا مانده از آیت الله بلادی بوشهری در حوزه‌های مختلفی چون تاریخ سیاسی معاصر ایران و جهان، تاریخ اسلام، سیره رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع)، علم انساب، فقه، اصول، منطق، فلسفه، احکام ، عبادت، دعا، نجوم و پزشکی افزود: به تازگی42 رساله و نسخه خطی ارزشمند از تألیفات این مرجع تقلید به مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی اهدا شد.

دکتر حمیده شهیدی با بیان اینکه این مجموعه توسط یکی از هموطنان و نزدیکان خانوادگی آیت‌الله بلادی بوشهری به نام سیدمحسن هاشمی به آستان قدس رضوی اهدا شده است، افزود: به گفتۀ این فرد، آیت‌الله بوشهری طبق وصیتی، نزدیکان خود را سفارش به اهدای این مجموعه به آستان قدس رضوی کرده بودند که این اقدام 69 سال پس از وفات ایشان عملی شد.

وی تصریح کرد: آیت‌الله بلادی بوشهری با توجه به روحیه استعمارستیزی و ضد استبدادی، قائل به وحدت شیعه و سنی بود که این مهم در تألیفاتش مشهود است.

شهیدی در ادامه به معرفی دو نسخۀ رونمایی شده پرداخت و گفت: «ایقاظ الحبیب فی مظالم الصلیب» در 65 برگ به خط نسخ 15 سطری، به دست سید ابوالمعالی بلادی با جلد تیماج قهوه‌ای کتابت شده که شامل افشای جنایات استعمارگران مسیحی در ممالک اسلامی از زمان‌های قدیم تا عصر مولف است.

وی همچنین در معرفی نسخۀ خطی «لوایح و سوانح» اظهار کرد: این اثر در40برگ به خط نستعلیق تحریری 19 سطری، در سال 1338 قمری به خط مؤلف نگاشته شده است و محتوای آن شامل اعلامیه‌ها، سخنرانی‌ها ، مقالات ، نامه‌ها و تلگراف‌های آیت‌الله بلادی بوشهری در جنگ جهانی اول و قیام و مبارزه دلیران تنگستانی است.

این پژوهشگر نسخ خطی، این کتاب را یکی از بهترین و مستندترین تاریخ‌هایی دانست که طی 80 سال اخیر درباره جنبش اجتماعی و سیاسی تنگستانی و دشتستانی به نگارش درآمده و در قالب «نظام‌نامه حرب» سند گویایی از پیشتازی روحانیت آگاه در پیشاپیش حرکت مردمی در جنوب ایران در جنگ جهانی اول است.

وی به تبیین دلایل نفاست تألیفات آیت‌الله بلادی بوشهری پرداخت و افزود: از 42 نسخه موجود در مجموعه نسخ خطی آستان قدس رضوی، 27 نسخه به خط مولف است که به اعتبار اثر می‌افزاید. همچنین در این آثار به طور ویژه به مسائل سیاسی و اجتماعی روز پرداخته شده که از دیدگاه تاریخی اهمیت زیادی دارد.

شهیدی ادامه داد: نقش تاثیرگذار آیت‌الله بلادی بوشهری در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی و ثبت منظم وقایع در همان دوران و نیز اندیشه و دیدگاه وی در مورد سیاست‌های رضاخان، استعمار انگلیس، ارتباط با رئیس‌علی دلواری و جهت دادن به دفاع مردم از دیگر دلایل نفاست آثار این مرجع تقلید است.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه آستان قدس رضوی

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612