کد خبر:2182
پ
noskhe19-m

نوزدهمین فهرست نسخه های خطی کتابخانه دانشگاه تهران

کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران به دلیل موقعیت ممتاز آن در میان چندین دانشکده و هزاران دانشجو، یکی از پر رفت و آمدترین کتابخانه های کشور است.

میراث مکتوب- کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران به دلیل موقعیت ممتاز آن در میان چندین دانشکده و هزاران دانشجو، یکی از پر رفت و آمدترین کتابخانه های کشور است و همین امر سبب شده است تا تهیه کتاب های روز و فراهم کردن امکانات جهت رفاه حال مراجعین همواره در دستور کار این مرکز باشد. طی سالهای گذشته هر چند که خرید نسخه خطی در این کتابخانه بسیار محدود شده است اما تلاش برای فهرست کردن نسخه های موجود در آن ادامه دارد. حرکتی که سه دهه قبل توسط مرحوم دانش پژوه و مرحوم ایرج افشار آغاز شده و بخش اعظم آن پایان یافته بود، نیاز به برداشتن چند گام دیگر داشت که طی سال های گذشته برداشته شده است. چاپ و نشر فهرست کاتبان نسخه های خطی کتابخانه مرکزی دانشگاه، فهرست نسخه های خطی (مجلد بیستم) و اکنون جلد ۱۹ با حمایت کتابخانه مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است. فهرست حاضر، شامل نسخه های شماره ۱۰۰۵۱ تا ۱۰۵۵۱ یعنی ۵۰۰ نسخه بوده و مهم ترین کتابهایی که در این مجلد فهرست شده اهدایی ها و خریدهایی به شرح زیر است:
اهدایی دکتر ناصر کاتوزیان (استاد حقوق دانشگاه تهران) حدود ۱۵۰ نسخه در سال ۱۳۶۴
اهدایی فرح غفاری، حدود ۳۰ نسخه در سال ۱۳۶۴
خریداری از سید ابوالحسن موسوی، حدود ۵۰ نسخه در سال ۱۳۶۴
شمار دیگری از نسخه های فهرست شده در این مجلد، متعلق به خاندان معیرالممالک، محمدعلی ناصح، حافظ فرمانفرماییان، دکتر مهدی آذر و مدرسه آیت الله بروجردی شهرری است. چند نسخه نیز توسط افراد مختلف اهدا و یا از ایشان خریداری شده است. فهرست حاضر توسط سرکار خانم فریبا افکاری تهیه شده و با ویراستاری علمی آقای ابوالفضل حافظیان به انجام رسیده است.
فهرست نسخه های خطی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران (مجلد ۱۹)؛ تألیف فریبا افکاری؛ تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی؛ چاپ اول: ۱۳۹۱؛ در قطع وزیری؛ با ۸۲۸ صفحه و به قیمت ۲۳۰۰۰۰ ریال منتشر شده است.

معرفی کتاب از زکیه بیات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612