کد خبر:6297
پ
iransafavi

نشست نقد و بررسی ایران صفوی (نوزایی امپراتوری ایران)

نشست نقد و بررسی ایران صفوی (نوزایی امپراتوری ایران) به همت کارگروه تاریخ و باستان‌شناسی خانۀ اندیشمندان علوم انسانی برگزار می شود.

میراث مکتوب – نشست نقد و بررسی ایران صفوی (نوزایی امپراتوری ایران) به همت کارگروه تاریخ و باستان‌شناسی خانۀ اندیشمندان علوم انسانی و با همکاری بنگاه ترجمه ونشر کتاب پارسه برگزار خواهد شد.

در این نشست دکتر محمدکاظم رحمتی، دکتر مجتبی خلیفه و دکتر عیسی عبدی مترجم کتاب حضور خواهند داشت.

این نشست روز چهارشنبه 13 اسفند سال جاری، ساعت 16 در محل خانۀ اندیشمندان علوم انسانی واقع در خیابان ویلا، نبش ورشو برگزار می­شود و حضور برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

دربارۀ کتاب ایران صفوی (نوزایی امپراتوری ایران) 

دورۀ صفوی که به لحاظ  تاریخی در سال 907 ق/ 1501 م و با تصرف تبریز به دست شاه اسماعیل آغاز شد و با سقوط به دست افغان‌ها در سال 1135 ق/ 1722 م پایان گرفت، در نقطۀ عطف تاریخ میانه و تاریخ مدرن ایران جای می‌گیرد. پادشاهی صفویه طولانی‌ترین دوران پادشاهی ایرانی پس از اسلام است که از زمان پیروزی اسلام و فتح ایران در سال 71 ق/ 640 م سابقه نداشت.

پژوهشگرانی که مرزهای جغرافیایی کشور مدرن ایران را در شکل کنونی و عادی‌اش می‌بینند، تعیین اولیه این مرزها را از دورۀ صفویه می‌دانند و هرگونه تغییر در آنها را در طول دوره، «نفع سرزمینی» یا «زیان سرزمینی» نام گذاشته‌اند. درواقع استفاده مکرر از عبارت «دولت» که برای مثال بر مرزهای ثابت و شناخته‌شده بین‌المللی دلالت کند و دارای زبان مشترک و انحصار در قدرت مرکزی باشد هنوز مساله پیچیده‌ای است. اثر اندرو جی نیومن؛ ایران صفوی؛ نوزایی امپراتوری ایران کوششی است برای ارائۀ چارچوبی برای شناخت تاریخ ایران عصر صفویه. نویسنده کتاب با نگاه انتقادی به سایر پژوهش‌هایی که درباره صفویه صورت گرفته، ضمن اشاره به تحولات سیاسی و اقتصادی، و درک ساختار قدرت و سیاست های موفقیت آمیز برخی شاهان – از جمله سیاست‌های اقتصادی آنها – در دوره صفوی، به اصول زیربنایی و اقتدارگرایی این حکومت پرداخته است. وی از همان آغاز، مهدویت‌باوری را در تاروپود قدرت و در بستر تاریخ سیاسی و اجتماعی تحلیل می‌کند. آنگاه در سیر تاریخ شاهان صفوی به گفتمان استعلایی صفویه که می‌کوشند با آن سایر فرق و نحله‌ها را با خود همراه کنند، اشاره می کند و آن را رمز ماندگاری و ثبات نسبی حکومت صفویه می‌داند.

فصل ‌های کتاب حاضر عبارت اند از: زمینه سازی و بنیانگزاری: اسماعیل اول، سازمان‌یابی و تثبیت پادشاهی شاه طهماسب، دومین جنگ داخلی، چالش ‌های بزرگ و پاسخ ‌های به‌یاد ماندنی (سلطنت شاه عباس اول)، دگرگونی ‌های دربار و ارمغان دوره آرامش (سلطنت شاه صفی)، شاه عباس دوم، رویارویی با مخالفان: سلطنت شاه سلیمان، گشایش یا شکست: پادشاهی سلطان حسین.

شعر و سیاست، تاریخ ‌های کلیدی، تاریخ‌نامه‌‌های کلیدی و سیاحان، کتاب‌نامه و نمایه، بخش ‌های پایانی کتاب هستند.

بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه، «ایران صفوی» (نوزایی امپراتوری ایران) نوشته اندرو جی. نیومن را با ترجمه عیسی عبدی در ۴۳۶ صفحه، با جلد گالینگور و با قیمت ۲۸۰۰۰ تومان به چاپ رسانده است. این کتاب در قالب مجموعه پژوهش ‌های نوین تاریخی منتشر شده است.

نویسنده کتاب، اندرو جی. نیومن استاد مطالعات اسلامی دانشگاه ادینبورو اسکاتلند و دانش‌آموخته دکترای مطالعات اسلامی دانشگاه کالیفرنیاست. وی در حوزه‌های مختلفی از تاریخ اسلام به‌ویژه دوران شکل‌گیری تشیع و فقه امامی تا دوره صفوی صاحب اثر است و در کنار مطالعات اسلامی، در زمینه متون ادبیات فارسی و عربی فعالیت می‌کند. از او کتابی با نام «دوره شکل‌گیری تشیع دوازده امامی، گفتمان حدیثی میان قم و بغداد» هم ترجمه و منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612