کد خبر:6295
پ
namefarhangestan

نامۀ فرهنگستان ـ شمارۀ 52

پنجاه‌ودومین شمارۀ نامۀ فرهنگستان منتشر شد.

میراث مکتوب – پنجاه‌ودومین شمارۀ نامۀ فرهنگستان منتشر شد. این شماره از نامۀ فرهنگستان، همانند شماره‌هاى پیشین، شامل بخش‌هاى گوناگون، از جمله سرمقاله، مقاله، نقد و بررسى، تحقیقات ایران‌شناسى، گلچینى از دیرینه‌ها، فرهنگستان، تازه‌هاى نشر و اخبار است.

 در بخش مقالۀ این شماره عناوین زیر دیده مى‌شود: «وزن دوری، مشکلی که عروض قدیم آن را نادیده گرفته است»، ابوالحسن نجفی؛ «بهره‌جویی از نشانه‌های سبکی در تصحیح متون»، احمد سمیعی (گیلانی)؛ «شمس‌الدین خاله و شهاب‌الدین خاله»، مهدی علیائی‌مقدم؛ «تعهدگراییِ اندیشۀ اجتماعی از عصر مشروطه تا ادبیات معاصر»، نیلوفر محمدی؛ «زاویۀ دید و تغییرات راوی در تهران مخوف»، بهناز علی‌پور گسکری؛ «بررسی نظام واژه‌سازی به روش تجزیۀ تکواژی صوری»، کاترین کریکونیوک.

 در بخش «نقد و بررسی» این شماره از نامۀ فرهنگستان مقاله‌ای با عنوان «نمادْگشای بخاری از قرن دهم هجری»، به قلم نجیب مایل‌هروی آمده است.

 در بخش «تحقیقات ایران‌شناسی» نیز مقاله‌ای با عنوان «فرهنگ عامۀ شهر بَهْمَئی» نوشتۀ عبدالحمید حبیبی اصل و آسیه ذبیح‌نیا عمران آمده است. همچنین در بخش «گلچینی از دیرینه‌ها» مقاله‌ای با عنوان «ارانی و زبان فارسی» به قلم جعفرشجاع کیهانی درج شده است. در بخش «فرهنگستان» این شماره نیز دو مقاله با عناوین «شاهنامۀ فردوسی و ترجمه‌های آن در دانش زبان و در ادبیات فرانسه و آلمانی»، نوشتۀ کامبیز جلالی/ ترجمۀ احمد سمیعی (گیلانی)، و «اسم‌هایی که فراموش می‌شود»، به قلم سیّد مهدی سمائی به چشم می‌خورد.

 سرمقالۀ این شماره از نامۀ فرهنگستان، با عنوان «زبان مشترک، کلید ارتباط در جهان دانش و فن» و به قلم استاد احمد سمیعی (گیلانی)، سردبیر مجله است.

 علاقه‌مندان می‌توانند برای دسترسی به محتوای این شماره از مجلۀ نامۀ فرهنگستان به نشانی زیر مراجعه کنند:

http://persianacademy.ir/fa/nf52.aspx

منبع: فرهنگستان زبان و ادب فارسی

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612