کد خبر:25589
پ
۸۷۷۸۹-۲

نخستین همایش ملی تعامل زبان‌ها و گویش‌های مرزی

میراث مکتوب- نخستین همایش ملی تعامل زبان‌ها و گویش‌های مرزی با هدف تبادل دانش میان صاحب‌نظران و معرفی دستاوردهای پژوهشی در این حوزه به میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود. هدف از این همایش تبادل دانش بین صاحب‌نظران مرتبط و نیز معرفی دستاوردهای پژوهشی استادان و دانشجویان در زمینه زبان‌ها و گویش‌های نواحی مرزی ایران به‌ویژه […]

میراث مکتوب- نخستین همایش ملی تعامل زبان‌ها و گویش‌های مرزی با هدف تبادل دانش میان صاحب‌نظران و معرفی دستاوردهای پژوهشی در این حوزه به میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود.

هدف از این همایش تبادل دانش بین صاحب‌نظران مرتبط و نیز معرفی دستاوردهای پژوهشی استادان و دانشجویان در زمینه زبان‌ها و گویش‌های نواحی مرزی ایران به‌ویژه از منظر تطبیقی با زبان‌ها و گویش‌های مرتبط در آن سوی مرز و در سطحی کلان، حمایت از زبان‌ها و گویش‌های رو به زوال در این مناطق است.

این همایش همچنین اهدافی از جمله بومی‌سازی و کاربردی کردن منابع درسی دانشجویان در زمینه معرفی و ثبت زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران و نیز بررسی کیفی تعامل این زبان‌ها و گویش‌ها با زبان فارسی را به عنوان عامل وحدت و انسجام ملی دنبال می‌کند.

بیرجند در زمره شهرهای مرزی ایران است و مرزی بودن از حیث مطالعات گویشی از مزایای نسبی آن محسوب می‌شود. تاکنون مطالعات گویشی در نواحی مرزی ایران اندک بوده و این همایش می‌تواند فرصتی برای پیش‌تازی دانشگاه بیرجند در این حوزه باشد.

مطالعات تطبیقی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران، مطالعات آوایی، ساختواژی و نحوی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران، رده‌شناسی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران، وامگیری زبانی در زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران، دوزبانگی یا چندزبانگی و مسائل زبان‌آموزی در مناطق مرزی ایران، تماس زبانی و همگرایی فرهنگی در زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران، مهاجرت و تغییر زبانی در زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران، زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران در متون کهن، ملاحظات زبانی و گویشی در بررسی اسناد و مکاتبات تاریخی مناطق مرزی ایران، نقش اشتراکات زبانی و گویشی در رونق گردشگری مناطق مرزی ایران و سایر مطالعات مرتبط با زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران محورهای این همایش است.

استادان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و همچنین صاحب نظران، دانشجویان و پژوهشگران علاقه‌مند به حوزه‌های زبان و زبان‌‌شناسی و علوم وابسته تا پایان بهمن فرصت دارند مقاله‌های خود را برای شرکت در این همایش به نشانی conf.birjand.ac.ir ارسال کنند.

نخستین همایش ملی تعامل زبان‌ها و گویش‌های مرزی دهم اسفند ماه در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود.

 نخستین همایش ملی تعامل زبان‌ها و گویش‌های مرزی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612