کد خبر:38144
پ
photo_2024-01-20_09-27-34

نخستین همایش بزرگداشت یعقوب لیث برگزار شد

نخستین همایش بزرگداشت «یعقوب لیث» به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان و با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در شهرستان زابل برگزار شد.

میراث مکتوب- نخستین همایش بزرگداشت «یعقوب لیث» به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان و با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در شهرستان زابل برگزار شد.

در این مراسم که با حضور جمع زیادی از استادان و پژوهشگران و مدیران فرهنگی و هنری این استان برگزار شد، محمود شالویی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی طی سخنانی در این آیین گفت: یعقوب لیث صفاری شأن و منزلت والایی در قلمر اهورایی ایران اسلامی ما دارد. او به سیستان و خوزستان تعلق دارد و پیوند فرهنگی و حماسی میان این دو استان مهم و تأثیرگذار ایران عزیز ایجاد کرده است. وی چهره ای است که با حماسه زندگی کرد و در شهری حماسی نیز آرام گرفت.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: یعقوب لیث صفاری محصول تفکر اسلامی است و با تمسک به دیانت توانسته است به عزت و جایگاه والایی دست یابد، چرا که نزد وی، سیاست ربط و نسبت وثیقی با دیانت داشت.

ظلم ستیزی و عیاریِ یعقوب لیث

رضا شریفی معاون استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این رویداد گفت: در راستای اجرای راهبردی فعالیت های فرهنگی سیستان و بلوچستان و دغدغه‌ مقام معظم رهبری نسبت به روایت و تصویرسازی درست و واقعی از این استان، باید از ذخایر فرهنگی و تاریخی برای معرفی بیشتر و بهتر مفاخر این منطقه به همگان استفاده کنیم.

او تصریح کرد: یعقوب لیث یکی از اسطوره‌ها و مفاخر کشور و استان سیستان و بلوچستان است که به عیاری، ظلم ستیزی و احیاگری زبان فارسی شهرت دارد و مردم این منطقه نیز ارادت وعلاقه ویژه‌ای نسبت به این اسطوره دارند.

یعقوب لیث؛ احیا کننده زبان فارسی

علی سرگزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت صورت گرفته برای برگزاری این همایش ملی تأکید کرد: یکی از مهمترین مفاخر استان سیستان و بلوچستان، یعقوب لیث است که به عنوان اولین شهریار ایران زمین و احیا کننده زبان فارسی شناخته می‌شود.
در بخش دیگر این رویداد فرهنگی و تاریخی، پیام تصویری میرجلال الدین کزازی چهره ماندگار زبان و ادب فارسی پخش شد و در ادامه رایزن فرهنگی تاجیکستان در ایران به ایراد سخن پرداخت.

در بخشی از این همایش پیام محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همایش یعقوب لیث صفاری، قرائت شد. متن پیام به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حیات هر جامعه‌ای مرهون باورهای عمیقی است که ذیل عنوان ارزش، ماهیت اصلی اندیشه‌ها را شکل می‌دهد و سنگ بنای حکمرانی مطلوب نیز وابسته به آن است.
و چه ارزشی والاتر از تعیین هویت به عنوان یکی از پایه‌های اساسی حکمرانی، آن هم در کشوری که فرهنگ غنی و دیرینه‌اش از یک سو و دستیابی به مراتبی از کمال که از آن به حیات طیبه یاد می‌شود در حیطه‌ی دین از سوی دیگر، نمونه‌ای استوار از هویت ایرانی اسلامی را به باوری عمیق و راهگشا برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی مبدل کرده است.
امیر یعقوب لیث صفاری سیستانی، بدون تردید نخستین مسلمان ملی است که ضمن پایبندی به اصول شرع و دین، با نگاه ملی برگرفته از هویت و فرهنگ ایرانی‌اش، آرمانی ایرانی دارد و برای احیای زبان، فرهنگ و رسوم میهن خود از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است.
جامعیت نگاه و حکمرانی ویژه این عیار سیستانی چه آنجا که به سان بسیاری از حاکمان یاد شده در تاریخ، ظلم بر اسیر ندارد و چه آنجا که در حکمرانی‌اش از اعراب مسلمان به عنوان حاکم برخی مناطق استفاده می‌کند و حتی آنجا که با نمازهای روزانه و اهدای نذر به خانه‌ی خدا، اتهام نامسلمانی را از خود به دور می‌کند نشان از نگرش والای این امیر ایرانی دارد.
احیای زبان پارسی، ظلم ستیزی در برابر خلیفه‌ای ستمگر، عیاری و کمک به همنوع و ساده زیستی قابل توجه، تنها بخشی از اقدامات بزرگ مردی است که در زمانی کوتاه، تغییری بزرگی را برای ملتی بزرگ رقم زده است.
آنچه درباره‌ی این شهریار ایرانی مغفول مانده، این است که وی با آنکه باورهای ملی و ایرانی داشت هیچ گاه از دیانت خویش روی برنگرداند و به مسلمانی‌اش افتخار می‌کرد و در مسیر پر تلاطم حکمرانی‌اش، حتی حاضر نشد به اتحاد غیر مسلمانان نیز تن دهد.
برگزاری نخستین کنگره‌ی امیر یعقوب لیث سیستانی رویدادی بزرگ در سپهر فرهنگی ایران اسلامی است و بدیع بودن آن تا کنون نشان از عظمت و اثر گذاری آن دارد.
به همین سبب برخود لازم می‌دانم تا از بانیان و دست اندرکاران این کنگره قدردانی نمایم و امیدوارم ماحصل این رویداد بزرگ فرهنگی، نشر حقایق ارزشمندی باشد که مبین و هم طراز اندیشه‌های انقلاب پر برکت ایران اسلامی است. ان‌شاءالله

اجرای برنامه موسیقایی و شعر خوانی نیز قسمت دیگری از این رویداد بود.

در پایان این همایش از برخی استادان و پژوهشگران با اهدای نشان سیستان و لوح سپاس، تقدیر شد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612