کد خبر:9269
پ
safinetabrize

نخستین شماره از مجلّه فرهنگی و هنری سفینه تبریز منتشر شد

نخستین شماره از مجلّه فرهنگی و هنری سفینۀ تبریز به مدیرمسئولی و سردبیری محمّد طاهری خسروشاهی مدیر مسئول و سردبیر منتشر شد.

میراث مکتوب – محمّد طاهری خسروشاهی مدیر مسئول و سردبیر سفینۀ تبریز با اعلام این خبر گفت: همزمان با برپایی نمایشگاه کتاب تبریز و فرارسیدن بهار علم و دانش در آذربایجان، اوّلین شماره از مجلّه فرهنگی و هنری سفینه تبریز در موضوع تخصّصی ادبیات و تاریخ آذربایجان منتشر شد و از پنجشنبه 29 مهر در کتابفروشی های معتبر تبریز و نمایشگاه کتاب عرضه خواهد شد.

 

 

وی درباره مطالب شمارۀ اوّل سفینه تبریز گفت: در شماره اوّل مقالات و یادداشت های ارزشمندی از محمّدرضا شفیعی کدکنی، احمد اقتداری، بهاءالدین خرمشاهی، مهدی محقّق، مجدالدین کیوانی، اصغر دادبه، نجیب مایل هروی، نصرالله پورجوادی، رحیم رئیس نیا، مفتون امینی، آیدین آغداشلو، توفیق سبحانی، پرویز گلچین معانی، سیدعلی آل داوود، معصومه معدن کن، باقر صدری نیا، ابوالفضل خطیبی، فرزاد ضیایی حبیب آبادی، محمدرضا ضیاء، سیده معصومه کلانکی، فرهود صفرزاده و جمعی دیگر از پژوهشگران، در زمینۀ تخصّصی ادبیات و تاریخ آذربایجان و تبریز به همراه اسناد و تصاویر منتشر نشده ای درج شده است.

طاهری خسروشاهی با اشاره به ضرورت انتشار یک مجلّۀ فرهنگی و هنری در تبریز گفت: طبیعی است که هرگونه پویایی و جنبشِ علمی، به صورت انتشار نتایج و دستاوردهای تحقیقات و در قالب کتاب و مجلّه انعکاس یابد که با وجود گسترش فضایِ مجازی و رسانه های دیجیتال،همچنان مهمترین رسانه های علمی و فکری روزگارِ ما محسوب می شوند.

وی افزود: علی‌رغم افزایش شمار مجلّات فرهنگی به ویژه در حوزۀ تخصّصی ادبیات و تاریخ، متاسّفانه رکودی در سطح کیفی مقالات و مطالب مندرج در این مجلّه ها ملاحظه می شود. یکی از دلایل این رکود، در نظر گرفتن اجباری است که از نظر مقررّات اداری، برای چاپ مقالات در واحدهای دانشگاهی وجود دارد و تألیف آنها، کاملاً بدون ‌شائبه و با انگیزه تولید علم نیست.

سردبیر سفینۀ تبریز گفت: در مورد مقالات مجلّه هایی که از امتیاز اداری برخوردار نیستند، چنین شائبه‌ای وجود ندارد و غالباً اشتیاق به انعکاس و انتشار آرا و دریافت‌های علمی و علاقه‌مندی به ساحت علم و دانش و تشنگی ناشی از گسترش علم، انگیزۀ همکاری و ارسال مقالات و یادداشتها به شمار می‌رود؛ بنابراین سطح این مجلّات، معمولاً از نشریات دانشگاهی بالاتر است.

مدیر مسئول سفینۀ تبریز اظهار داشت: ما شمارۀ نخست سفینة تبریز را در حالی به دست خوانندگان ارجمندمان می‌سپاریم که به قلّت بضاعت و ضعف‌های آشکار و پنهان خود واقفیم. در نظر داشتیم از همین شمارۀ نخست، کار را بر اساس محکمی بنا کنیم و حتی الامکان، تمام ویژگی های شکلی و محتوایی لازم، برای یک «تولید فرهنگی» را که متناسب با ذائقۀ مخاطبان فرهیخته در سراسر کشور به ویژه آذربایجان عزیز باشد،لحاظ کنیم که متاسّفانه در عمل بدین کار توفیق نیافتیم.

وی افزود:اعتراف می‌کنیم که انتشار شمارۀ اوّل مجلّه، بی شباهت با گام‌های نامطمئن، لرزان و در عین حال، امیدبخش طفلی نو پا نیست که تا کسب توان و مهارت رهنوردی، راهِ درازی در پیش دارد و نیل به این مایه از توانایی، البته بدون راهنمایی، دستگیری و تشویق بزرگان این راه به ویژه پیشکسوتان فرهنگ و هنر آذربایجان میسّر نخواهد شد.

این نویسنده و پژوهشگر تبریزی گفت: سفینۀ تبریز مجالی است برای استادان، پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندانِ اهل قلمی که مطالعات مربوط به تاریخ، ادبیات، فلسفه، هنر و در یک کلام فرهنگ دیرپای ایران با رویکرد ویژه به نقش آذربایجان در تمدن اسلامی را ژرف‌تر و با انگیزه‌تر و با احساس مسئولیت بیشتری دنبال می‌کنند و ضمن اینکه از حاصل دریافت‌ها و دیدگاه‌های دیگران بهره‌ می‌برند، مشتاق‌اند دیگران را نیز از نتیجة تأمّلات و استنباط‌های خود آگاه و احیاناً بهره‌مند ‌کنند.

طاهری خسروشاهی در پایان گفت: سفینۀ تبریز، دست‌های پرمهر آن گروه از نویسندگان و متفکّران را که به دنبال کشف لایه‌های پنهان تولیدات فرهنگی هستند، به گرمی می‌فشارد و از یافته‌های جدید ایشان استقبال می‌کند. علاقه مندان می توانند مقالات و یادداشت های خود را برای انتشار در سفینۀ تبریز به نشانی ایمیل مجلّه safinehyetabriz_mag@yahoo.com بفرستند و با نشانی safinehyetabriz@ در تلگرام همراه سفینه تبریز باشند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612