کد خبر:38854
پ
MirasElmi-Cover 21-22-2

«میراث علمی اسلام و ایران»، ویژۀ هزارۀ ابوریحان بیرونی

به مناسبت این‌که یونسکو سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ را سال‌های بزرگداشت ابوریحان اعلام کرده بود، موفق شدیم دو شمارۀ ۲۱ و ‌۲۲ را به ابوریحان‌شناسی اختصاص دهیم.

میراث مکتوب- دوفصلنامۀ میراث علمی اسلام و ایران، از سال ۹۱ با سردبیری دکتر محمد باقری، (سردبیر پیشین مجلۀ تاریخ علم و مدیر گروه تاریخ علم اسبق بنیاد دایرةالمعارف اسلامی)، آغاز به کار کرد و تا پایان ۱۴۰۱، به لطف خدا ۲۲ شماره از آن منتشر شد. ‌کرونا انتشار دو شماره را یک‌سال به عقب انداخت، اما نتوانست موجب سستی عزم و ارادۀ سردبیر فرهیخته و مدیرمسئول آن شود. در این مدت، ۵۰ مقالۀ تألیفی، ۹۴ مقاله ترجمه، ۵۰ معرفی و نقد کتاب، ۱۹ معرفی نسخ خطی، ۳۴ یادنامه، ۲۴ رسالۀ کوتاه حوزۀ تاریخ علم نجوم و ریاضیات و… ، ۲۰ یادداشت کوتاه علمی، ۳ مصاحبۀ تخصصی و ۴ گزارش علمی را منتشر کردیم.

به مناسبت این‌که یونسکو سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ را سال‌های بزرگداشت ابوریحان اعلام کرده بود، موفق شدیم دو شمارۀ ۲۱ و ‌۲۲ را به ابوریحان‌شناسی اختصاص دهیم. قرار بود بودجه‌ای که برای برگزاری همایش بین‌المللی گرامی‌داشت ابوریحان در جلسۀ هیئت امنا تصویب شده بود، به موقع تأمین اعتبار شود که به‌رغم پیگیری‌های مکرر، مبلغی پرداخت نشد. البته ما دست روی دست نگذاشتیم و از کار ننشستیم و ویژه‌نامۀ ابوریحان را به همت دکتر کریمیان و دکتر باقری منتشر کردیم. درضمن، ویراست جدیدی هم از التفهیم که پیشتر توسط استاد جلال‌الدین همایی تصحیح شده بود را با مقابلۀ دو نسخۀ دیگر، آمادۀ نشر کرده‌ایم.

البته اگر نبود پشتکار و همت والای دکتر زینب کریمیان در آماده‌سازی این شماره و نظارت و پیگیری دکتر باقری سردبیر محترم، بی‌شک کار به این خوبی پیش نمی‌رفت و چنین ویژه‌نامه‌ای مجال نشر نمی‌یافت. اگرچه به دلیل مشکلات مالی و‌ گرانی کاغذ، توفیق نشر گستردۀ کتاب و مجله برایمان دیگر ممکن نمی‌شود، اما اصل درحقیقت تولید علم است و دسترس قرار دادن مقالات پژوهشی که الحمدلله مقصود حاصل شد و به‌زودی تمام مقالات این شماره، در بخش نشریات سایت مؤسسه برای علاقه‌مندان، عرضه خواهد شد. خوشحالم که به اطلاع برسانم ان‌شاءالله و به لطف خدا، روز ۱۶ اسفندماه، سی‌سالگی میراث مکتوب را جشن خواهیم گرفت و این روز فرصتی مغتنم خواهد بود تا گزارشی از عملکرد سی‌سال فعالیت و خدمت در مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب برای اهل فرهنگ و دانش ارائه شود.

اکبر ایرانی
مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612