کد خبر:5347
پ
mohr1

مُهر در ایران از آغاز تا صدر اسلام

در مجموعه یافته‌های باستان‌ شناسی، مهرها جایگاه ویژه‌ای دارند

میراث مکتوب – در مجموعه یافته‌های باستان‌شناسی، مهرها جایگاه ویژه‌ای دارند. در دهه‌های آغازین قرن بیستم، مهرها بیشتر به دلیل نقش‌مایه‌های مختلف با کنده‌کاریهای متنوع، مورد توجه مورخان هنر و مجموعه‌داران بوده‌اند؛ اما در دهه‌های میانی این قرن نقش باستان‌ّشناختی آنها و نیز اثر مهرها بر روی گلها اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است.

در این راستا مهرها و اثر آنها با رویکردهای مختلف باستان‌ّشناختی و انسان‌شناختی بررسی و مطالعه شده است. در گستره جغرافیای فلات بزرگ ایران، پیدایش و پراکنش پدیده استفاده از مهر در جوامع دورانهای پیش از تاریخ و تاریخی، آگاهیهای ارزشمندی در زمینه مالکیت، انتقال اطلاعات، تجارت و فناوری ارائه کرده است؛ این آگاهیها به همراه تجزیه و تحلیل دیگر یافته‌های باستان‌شناسی توانسته است ابعاد چندسویه فرهنگهای جوامع باستان فلات ایران را تا حد زیادی روشن سازد.

«تعاریف و اصطلاحات تخصصی مطالعه و بررسی مهرها»، «بسترهای پیدایش مهر و مهرسازی و کارکردهای آن در ایران»، «مهر و مهرسازی در دوران مس سنگی ایران»، «مهر و مهرسازی در عصر مفرغ ایران»، «مهر و مهرسازی در عصر آهن ایران» و «مهر و مهرسازی در دورانه‌ای تاریخی ایران» عناوین شش‌گانه کتاب را تشکیل می‌دهند.

نخستین فصل کتاب به تعاریف و اصطلاحات تخصصی مطالعه مهرها مانند مهرهای مسطح، مهرهای استوانه‌ای، بدل چینی، قیر طبیعی، عقیق، مهر و موم کردن و سبک‌های مهرتراشی اختصاص یافته است تا خواننده قبل از ورود به موضوعات و مسایل اصلی با این تعاریف و اصطلاحات آشنا شود.

در فصل دوم بسترهای اجتماعی و اقتصادی پیدایش مهر و مهرسازی و کارکردهای آن در زمان‌های متوالی مورد توجه قرار گرفته است. به عقیده نویسنده، این رویکرد خواننده را قادر می‌سازد تا درک و بصیرت عمیق‌تری از اهمیت پدیده پیدایش مهر و مهرسازی و جایگاه آن در جوامع کهن ایران داشته باشد.

در فصل‌های سوم تا ششم، به مصداق‌ها و مستندات پدیده استفاده از مهر در تسلسل و توالی زمانی با توجه به فرایندهای فرهنگی پرداخته شده است، تا بدین وسیله سیر تحول، افت و خیزها و پیشرفت‌های فناوری در زمینه مهر و مهرسازی که در طول زمان رخ داده است، آشکار شود.

چاپ نخست کتاب «مهر در ایران از آغاز تا صدر اسلام» به قلم حسن طلایی در ۱۶۷ صفحه، بهای ۵۵۰۰۰ ریال با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی انتشارات سمت در سال ۱۳۹۲ منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612