کد خبر:31395
پ
۸۶۷۴۵۳-۲

مُهرنبشته‌ها و گوی‌هایی حاوی تصاویر انسانی، حیوانی و اساطیری

پژوهش «قیاس میان گوی‌های اورارتویی بسطام با گوی‌های ساسانی» در گروه زبان‌های باستانی و متون کهن پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون انجام شد.

میراث مکتوب- مریم دارا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه و مجری طرح «قیاس میان گوی‌های اورارتویی بسطام با گوی‌های ساسانی» گفت: گوی‌های اورارتویی دارای کتیبه و یا اثر مهر استامپی و استوانه‌ای هستند و گوی‌های ساسانی نیز با اندازه‌ها، کاربری‌ها، کتیبه‌ها و اثر مهرهای گوناگون ما را در شناسایی تاریخ سیاسی، اقتصادی مذهبی و اجتماعی ساسانیان یاری می‌رسانند.

او افزود: گوی‌های ساسانی که در ایران از محوطه‌های بسیاری به دست آمده و مورد بررسی قرار گرفته‌اند مهرنبشته‌هایی دارند که نام اشخاص و نام مکان‌ها و مقامات گوناگون را به ما نشان می‌دهند و بر روی هر گوی معمولاً اثر مهرهای گوناگون دیده می‌شود که حاوی تصاویر انسانی، حیوانی و اساطیری هستند.

دارا با بیان‌ اینکه از آن روی که تولید گوی در میان اورارتوها و ساسانی رواج داشته است احتمالاً باید شباهت‌هایی میان کاربری این دو گونه گوی وجود داشته باشد بیان کرد: اما چون زمان قابل ملاحظه‌ای میان این دو پادشاهی گذشته،  قطعاً تفاوت‌هایی میان اثر مهرها، کتیبه‌ها، شکل، اندازه و کاربری این دو به وجود آمده است، همچنین شباهت‌هایی نیز در ساخت، کاربری، مهرها و کتیبه‌های این دو گونه گوی وجود دارد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: اینکه گوی‌ها در فاصله چند قرن بعد از اورارتوها در دوره ساسانی به منظور ارائه چه نوع اطلاعاتی تولید می‌شدند، تفاوت‌ها و شباهت‌های ظاهری و کاربری گوی‌های اورارتویی و ساسانی چیست و جایگاه تولید گوی‌ها در زمان اورارتویی‌ها و ساسانی‌ها چگونه بوده است برخی از پرسش‌هایی است که در این پژوهش مطرح شده است.

دارا در ادامه، اینکه تفاوت نوع کاربری در این دو گونه گوی چیست یعنی اگر اطلاعات اقتصادی از طریق آن‎ها ارائه شده است چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارند، یا اگر نامه یا سند اداری محسوب می‌شوند چه مشخصاتی دارند، اثر مهرها و کتیبه‌های روی گوی‌ها از چه نوع و با چه تصاویری هستند، آیا استفاده از چند مهر به همراه هم مخصوصاً در گوی‌های ساسانی روشمند و دارای قائده‌ای مشخص بوده است را از دیگر پرسش‌های مطرح شده در پژوهش قیاس میان گوی‌های اورارتویی بسطام با گوی‌های ساسانی خواند.

مجری طرح قیاس میان گوی‌های اورارتویی بسطام با گوی‌های ساسانی بیان کرد: پژوهشگر در این طرح پژوهشی به دنبال قیاس میان این دو گونه گوی و مشخص کردن شباهت‌ها و تفاوت‌های آن‎ها بوده‌‎ است تا روند تغییر میان آن دو را مورد پژوهش قرار دهد و همچنین کتیبه‌ها و مهرهای دو گونه را مقایسه کند تا مشخص شود آیا در دوران ساسانی نظام اداری-اقتصادی منعکس شده در گوی‌ها شباهت‌هایی با دوران پیشین مانند اورارتوها داشته و اگر تفاوت کرده این تفاوت‌ها چه هستند.

گوی‌های اورارتویی بسطام و گوی‌های ساسانی

منبع: ایبنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612