در طلیعه سخن به جاست اندکی در چگونگی، سیر تحوّل و شکلگیری فرهنگها و علوم و نیز کیفیّت تعاملات و تبادلات فرهنگی و علمی، تاریخ پیدایش آنها و احیاناً اجحاف و تعدّی مغربزمینیان به ملل مشرقزمین، به گفتگو بنشینیم. هویّت فرهنگی و تاریخی یک ملّت را شاید بتوان در دو گزینه: الف. میزان و حجم تلاش در میدان دانش و مقدار سهم تولیدات علمی نیاکان آن ملّت درگذشته؛ به. میزان مواریث باقیمانده از آن تلاشهای علمی از نظر کمّی و کیفی، در عصر حاضر؛ جستجو، تقسیم بندی و مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار داد. از دیدگاه ، امروزه در محافل دانشگاهی و علمی جهان، خاستگاههای اولیّه و مراکز تولید علوم، همچون دانشهای علوم پزشکی و فلسفی مورد توجّه ویژه قرار گرفته و مواریث کهن دانش و سیر تحوّل و تطوّر علوم به عنوان اسناد ملّی حقیقی یک ملّت محسوب و مورد ارزیابی قرار میگردند و بر همین مبنا آثاری در قالبهای گوناگون خلق میشود، که برای نمونه میتوان به اثر شهیر و ارزنده یعنی تاریخ ادبیات عرب اشاره کرد، که گرچه در یک نگاه عادی موضوع و ساختارآن بررسی نگاشتههای عربی است، لیکن در یک نگاه ژرفا و عمیق در چگونگی فصلبندی و نگارش آن، میبینیم خط سیر دقیق و خاصّی از نیز دنبال میگردد، که باید نتیجه آن مطالعات را در آثاری مانند: مقدمه بر تاریخ علم، اثر جستجو و ردّیابی نمود؛ چُنانکه خواسته باشیم به نمادی عینی و مشخّص اشاره کرده باشیم، میتوان به شخصیّت برجسته دانش پزشکی، همچون مثال زد که کتاب سترگ او، القانون فی الطبّ صدها سال به عنوان کتاب درسیِ دانشجویان در دانشگاههای آن روزِ اروپا به عنوان سمبل و نماد اقتدارِ دانشِ پزشکیِ نوین، با تأکید بر خاستگاه آن دانش، یعنی ، مورد عنایت ویژه و ارزیابی قرار میگیرد و یا آثار شخصیّتهای برجسته دانش فلسفه و منطق، همچون و با تأکید بر خاستگاه نخستین علوم اوایل، یعنی یونان باستان، مورد توجّه، تدریس و مراجعه قرار میگیرند.
بر هیچ محقّق و پژوهشگر منصف ِتاریخ علم، سهم ملل شرق، خصوصاً مهد علم و دانش، در قرون ۳ ـ ۸ هجری، در تولید علوم و دانشهای بنیادین، پوشیده نیست و اگر روزی دانشیاران بومی این ملل ـ نه بیگانگان، چرا که آنان هیچوقت حقیقت را بیان نخواهند کرد ـ بر اساس یافتههای تراثی موجود خود، پس از شناسایی آثار و فهرستنگاری اولیه این مواریث گرانبها در کتابخانههای خصوصی و عمومی، یا غارت شده از سوی ملل مترقّی ومتمدّن! یا از بین رفته به سبب کتابسوزیها، حملات اقوام مختلف، یا بلایای طبیعی همچون سیل، زلزله و …، موفّق شوند تاریخ علم ِنیاکان خویش را بنگارند، بهره و سهم واقعی هر یک از ادیان، سرزمینها و ملّتها: در به وجود آوردن، بالندگی و رشد، گسترش و تعمیم آن، با ابتنای بر دین مترقّی و دانش پرور اسلام در گستره جهانی، مشخّص و معیّن خواهد گردید.ادامه مقاله میراث فرهنگی مکتوب: نمادی عینی از هویت فرهنگی تاریخی یک ملت را با کلیک بر روی این لینک بخوانید
بر هیچ محقّق و پژوهشگر منصف ِتاریخ علم، سهم ملل شرق، خصوصاً مهد علم و دانش، در قرون ۳ ـ ۸ هجری، در تولید علوم و دانشهای بنیادین، پوشیده نیست و اگر روزی دانشیاران بومی این ملل ـ نه بیگانگان، چرا که آنان هیچوقت حقیقت را بیان نخواهند کرد ـ بر اساس یافتههای تراثی موجود خود، پس از شناسایی آثار و فهرستنگاری اولیه این مواریث گرانبها در کتابخانههای خصوصی و عمومی، یا غارت شده از سوی ملل مترقّی ومتمدّن! یا از بین رفته به سبب کتابسوزیها، حملات اقوام مختلف، یا بلایای طبیعی همچون سیل، زلزله و …، موفّق شوند تاریخ علم ِنیاکان خویش را بنگارند، بهره و سهم واقعی هر یک از ادیان، سرزمینها و ملّتها: در به وجود آوردن، بالندگی و رشد، گسترش و تعمیم آن، با ابتنای بر دین مترقّی و دانش پرور اسلام در گستره جهانی، مشخّص و معیّن خواهد گردید.ادامه مقاله میراث فرهنگی مکتوب: نمادی عینی از هویت فرهنگی تاریخی یک ملت را با کلیک بر روی این لینک بخوانید