کد خبر:30620
پ
مولانا ۳

موزه مولانا در قونیه چه‌تعداد نسخه دست‌نویس فارسی دارد؟

غرفه ترکیه در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، مثنوی معنوی با قدمت ۷۰۰ ساله را در دسترس و معرض دید مخاطبان قرار داده بود و یکی از جذابیت‌های این غرفه برای مخاطبان ایرانی همین مسئله بود.

میراث مکتوب- ترکیه در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور پررنگی داشت و علاوه بر عرضه آثار مختلف خود در بخش ناشران خارجی نمایشگاه کتاب به فعالیت‌های فرهنگی مختلفی می‌پرداخت.

غرفه ترکیه در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، مثنوی معنوی با قدمت ۷۰۰ ساله را در دسترس و معرض دید مخاطبان قرار داده بود که می‌توان گفت یکی از جذابیت‌های این غرفه برای مخاطبان ایرانی همین مسئله بود.

به گفته علی رمضانی در پایان سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، ترکیه به عنوان یکی از شرکت کنندگان در این رویداد درخواست‌هایی مبنی بر شرکت در نمایشگاه سی و پنجم را به عنوان میهمان ویژه به مسئولان نمایشگاه کتاب داده است. اگرچه این رایزنی‌ها از نمایشگاه کتاب استانبول شروع شده اما مسئولان نمایشگاه کتاب باید پس از برایند و بررسی در این باره تصمیم گیری کنند.

ناجی باکیرجی مسئول موزه مولانا در قونیه، درباره اهمیت کتاب در دیپلماسی فرهنگی، گفت: مطمئناً کتاب در باورها و عقاید و طرز فکر انسان نقش مهمی دارد. کتاب مهمترین راه برای ترویج فرهنگ است.

وی افزود: ۷۰۷ سال بعد از وفات مولانا، کتاب «مثنوی معنوی» توسط موزه مولانا به چاپ رسید و ۱۰ نسخه از این چاپ در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مخاطبان عرضه شد. در موزه مولانای قونیه ۷۰۰ نسخه دست‌نوشته به زبان فارسی موجود است و این موزه در مورد مولانا کتاب نوشته که به فارسی هم ترجمه خواهد شد.

ناجی باکیرجی گفت: قرار است سال آینده کتاب‌های «دیوان شمس» مولانا، «فیه‌مافیه» و «مجالس سبعه» را به نمایشگاه کتاب تهران بیاوریم. همچنین به دلیل استقبال مردم از کتاب‌های سعدی و حافظ این کتاب‌ها هم به نمایشگاه آورده خواهد شد.

مسئول موزه مولانا در قونیه در پایان با اشاره به عرضه کتاب‌هایی درباره فرهنگ ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران گفت: از سوی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، نزدیک به ۳۰۰ تا ۴۰۰ کتاب به ایران آورده شد که بیشتر در مورد هنر و فرهنگ ترکیه و همچنین دوران سلجوقی است.

منبع: مهر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612