کد خبر:7364
پ
tarikhjame_1

ملاحظاتی دربارۀ مباحث ادبیات حماسی و اساطیری در تاریخ جامع ایران

ملاحظاتی دربارۀ مباحث ادبیات حماسی و اساطیری در تاریخ جامع ایران نوشتۀ سجاد آیدنلو.

میراث مکتوب – تا پیش از انتشار مجموعۀ بیست جلدی تاریخ جامع ایران، تاریخ ایران کمبریج/ کیمبریج که به سرپرستی و همت دانشگاه کمبریج/ کیمبریج انگلستان در فاصلۀ سال های (1968 – 1991) در هفت جلد و به قلم حدود صد نفر از محققان ایران شناس منتشر شده، جامع ترین و معروف ترین مجموعۀ تحقیقی دربارۀ تاریخ ایران بوده است.

تاریخ جامع بیست جلدی ایران که پیشنهاد و بررسی طرح تدوین آن تألیف و انتشاراش از سال 1381 تا خرداد 1394 طول کشیده، گفتارهای متعدد و متنوعی را از دورۀ پیش آریایی تا پایان سلسلۀ قاجار شامل می شود. در تألیف فصول مختلف این مجموعۀ بزرگ 166 نفر از پژوهشگران و متخصصان ایرانی و غیر ایرانی همکاری کرده اند که سر ویراستاری مجلدات مربوط به ایران پیش از اسلام (ج 1 – 5) بر عهدۀ دکتر حسن رضایی باغ بیدی و سپس دکتر محمود جعفری دهقی بوده است و دکتر صادق سجادی هم سرویراستاری مجلدات ایران پس از اسلام (ج 6 – 20) آن را عهده دار بوده اند. زحمات و کوشش های آقای کاظم موسوی بجنوردی، رئییس مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی، مشاوران این مجموعه (مرحوم استاد ایرج افشار، شادروان استاد شرف الدین خراسانی، زنده یاد دکتر عنایت الله رضا، دکتر سید جواد طباطبایی و دکتر فتح الله مجتبایی) سرویراستاران مجموعه، اعضای شورای عالی علمی مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی و همۀ مؤلفان بخش های گوناگون این اثر سترگ و ارزشمند، سزاوار هزاران سپاس و آفرین است و بی گمان این مجموعۀ مفصل یکی از آثار ماندگار و کم مانند تاریخ مطالعات و تحقیقات ایرانی خواهد بود.

متن کامل این نوشتار که در تازه ترین شمارۀ ماهنامۀ جهان کتاب (سال بيستم شماره 6 پياپي 316 شهريور  1394) منتشر شده است اینجا مشاهده کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612