کد خبر:7366
پ
SANGNEGAREHA

انتشار کتاب سنگ نگاره های گلپایگان؛ گذرگاه تاریخ

کتاب سنگ نگاره های گلپایگان؛ گذرگاه تاریخ به معرفی آثار شناسایی شده طی هفت سال پژوهش و مستندنگاری نویسنده بر روی سنگ نگارههای شهرستان گلپایگان (در قالب 30 منطقه) می پردازد.

میراث مکتوب – کتاب سنگ نگاره های گلپایگان؛ گذرگاه تاریخ به معرفی آثار شناسایی شده طی هفت سال پژوهش و مستندنگاری نویسنده بر روی سنگ نگارههای شهرستان گلپایگان (در قالب 30 منطقه) می پردازد.

کتاب سنگ نگاره های گلپایگان؛گذرگاه تاریخ به معرفی آثار شناسایی شده طی هفت سال پژوهش و مستندنگاری نویسنده بر روی سنگ نگاره های شهرستان گلپایگان (در قالب 30 منطقه) می پردازد و یافته های جدیدی را در حوزه باستان شناسی، مردم شناسی، تاریخ هنر، خط و صنعت همراه با تطبیق دیگر نمونه ها، مورد پژوهش قرار داده است.

از جمله مهم ترین دستاوردهای این کتاب معرفی نشانه های مربوط به ارابه در ایران باستان، آغاز کشاورزی و نقوش گاوآهن، پوشاک مردم این سرزمین، ابزارهای شکار و جنگ در هزاره های کهن، نشانه های زیست حیوانات منقرض شده و باورهای مردمی در مورد آنها، بررسی نمادهای کهن و کشف خطوط هندسی جدید که برخی از آنها با خطوط هندسی کتیبه های جیرفت و خطوط هندسی ایلامی قابل تطبیق است و همچنین برخی از این علائم و نمادها با خطوط باستانی خارج از مرزهای ایران نیز قابل تطبیق است.

از آن گذشته کشف بیش از 10 مورد کتیبه به خط پهلوی ساسانی از نقاط قوت این پژوهش است. نخستین نشانه های استفاده بشر از علم نجوم و آداب و رسوم انسانهای پیش از تاریخ (در قالب فنجان نماها) و … نیز از آن جمله است.

مقدمه این کتاب را استاد ارجمند، دکتر محسن جاوری استادیار باستان شناسی دانشگاه کاشان و سرپرست پایگاه تپه سیلک نوشته است.

منبع: انجمن ایرانی تاریخ

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612