کد خبر:38627
پ
3242-2

معرفی و بررسی کتاب «حواصل و بوتیمار»

کتابِ «حواصل و بوتیمار» تالیف استاد امیرحسن یزدگردی به عنوان هشتمین کتاب از صد کتاب ماندگار قرن معرفی می‌شود.

میراث مکتوب- کتابِ «حواصل و بوتیمار» تالیف استاد امیرحسن یزدگردی به کوشش اصغر دادبه، به عنوان هشتمین کتاب از سلسله نشست های «صد کتاب ماندگار قرن»، روز یکشنبه 29 بهمن ماه 1402، ساعت 10 در سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران معرفی می شود.

این اثر ماندگار، حاوی دقیق‌ترین و روشن‌ترین پژوهش‌ها درباره حواصل و بوتیمار است. در این کتاب، حواصل ـ که گونه‌ای از پرندگان خانواده مرغ سقا یا پلیکان است ـ و بوتیمار ـ که از راسته لک لک سانان و از خانواده بوتیمار است، به تفصیل معرفی شده است.

در بخش‌هایی از کتاب نویسنده ردّ پای این دو پرنده را در ادبیات فارسی ـ اعم از نظم و نثر ـ دنبال کرده است. ارزش کار او هنگامی مشخص می‌شود که بدانیم برای نگارش اثر حاضر از هر کتابِ پرنده‌شناسی به زبان‌های اروپایی (بویژه انگلیسی و فرانسه) و گاه دیگر زبان‌ها مانند عربی حتی عبری بهره برده است.کتاب  «حواصل و بوتیمار» پس از درگذشت نویسنده انتشار یافته و در سال ۱۳۷۲ به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیده شده است.

لازم به توضیح است تا کنون کتاب های «تاریخ پیامبر اسلام»، اثر محمدابراهیم آیتی، «نثر طوبی؛ دایره‌المعارف لغات قرآن کریم» اثرعلامه ابوالحسن شعرانی، «بیست مقاله قزوینی» از مجموعه پژوهش های علامه محمد قزوینی، «زندگانی فاطمه زهرا سلام الله علیها» نوشته سید جعفر شهیدی، «مسئله حجاب» استاد شهیدمرتضی مطهری، «واژه و معنای آن از فارسی میانه تا فارسی» نوشته کتایون مزداپور و  «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» سلسله جلسات استاد سید علی خامنه ای مشهد مقدس رمضان المبارک 1353 در سلسله نشست های «صد کتاب ماندگار قرن» معرفی و بررسی شده است.

حواصل و بوتیمار

منبع: سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612