کد خبر:9344
پ
arm

معرفی سند احیای مکاتب تبریز

تاریخ درخشان آذربایجان و تبریز، در عرصه ­های مختلف، سرشار از اوراق زرّین و درخشان است.

میراث مکتوب – تاریخ درخشان آذربایجان و تبریز، در عرصه ­های مختلف، سرشار از اوراق زرّین و درخشان است. پیشینۀ تبریز، روایتگر علم و دانش و شجاعت و خلاقیّت مردمان این دیار است.

آثار نگارگران، خوشنویسان و هنرمندانش، زینت بخش اماکن مذهبی، علمی و هنری است. عارفان مکتب تبریز، تجلّی دهنده صفات خداوندی بودند و شاعران روزگاران مختلف، در پایان عمر، رحل اقامت در تبریز می­افکندند تا در این شهر دیده از جهان فرو بسته، خاک این دیار زر خیز را تا همیشه در آغوش گیرند.

تبریز با قرار گرفتن در قلب جاده ابریشم، محفل تعاملات ملل مختلف در زمینه­ های متعدد و دروازۀ ورود تمدن از غرب و اروپا به کشورها و ملل مشرق زمین به شمار می­رفت؛ از همین رو به «شهر اولیّن­ها» معروف است. تبریز در آداب عمومی، فرهنگ، محیط جغرافیاییِ ویژه و مردمان خلّاق در حوزه­ های مختلف هنری، صنایع دستی، اقتصاد، عرفان، شعر و فقاهت،صاحب سبک بوده و شیوه ویژه­ای دارد که به مکتب تبریز معروف است. احیای شکوه و گذشته این دیار به عنوان چراغی فرا راه آینده، بسیار ضروری است.

دانشگاه تبریز بر اساس این نیاز، اقدام به تأسیس دبیرخانه دایمی احیای مکاتب تبریز می­نماید و با دعوت از همه صاحب­نظران و هنرمندان و به پشتوانه دانش اعضای ارجمند هیات علمی، با بهره مندی از تجارب گذشته و آینده پژوهی، اقدام به تهیه طرح جامع احیای مکاتب تبریز می کند و آن را جهت اجرا به دستگاههای متولی ارجاع می­دهد.

بدیهی است در راستای نیل به این هدف، تلاش همگان از جمله راهبری صاحبنظران و عالمان دین، مشارکت سازمانهای مردم نهاد، مساعدت ادارات و همفکریی فرهیختگان و محقّقان ضروری است.

مکاتب عمده تبریز:

1- مکتب فقاهت تبریز:(تالیفات دینی،تصنیفات حوزوی)

2- هنری و معماری: (نگارگری ـ نقاشی ـ خوشنویسی ـ مجسمه سازی ـ موسیقی ـ تعزیه)

3- صنایع دستی: (قالی­بافی ـ ورنی بافی ـ معرق کاری ـ سفالگری ـ سبد بافی ـ نقره کاری ـ کفّاشی)

4- ادب و عرفان (ادبیات مکتوب ـ ادبیات شفاهی ـ مکتب عرفان)

این سند همزمان با برگزاری همایش ملّی شعر،ادب و عرفان آذربایجان (تالار وحدت دانشگاه تبریز-12 و 11 آبان 1395) رونمایی می شود.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612