کد خبر:38247
پ
1326256

معرفی از برگزیدگان نخستین همایش قند پارسی و رونمایی از تمبر قند پارسی

برگزیدگان نخستین همایش «قند پارسی» صبح روز دوشنبه دوم بهمن‌ماه 1402 در اختتامیه این رویداد در تالار رودکی معرفی شدند.

میراث مکتوب- این مراسم با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرشاد مهدی پور معاون امور مطبوعات و رسانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عباس محمدیان مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین همایش ملی «قند پارسی» که امروز، دوم بهمن در تالار رودکی تهران برگزار شد، گفت: در اردیبهشت امسال از جایزه قند پارسی در زادروز فردوسی که نقش بی بدیلی در ارتقای زبان فارسی داشته، رونمایی کردیم. درباره زبان فارسی و لزوم صیانت از آن زیاد صحبت می‌کنیم اما باید در حوزه عمل این پاسداشت انجام شود.

وی با بیان اینکه همیشه برای شکل‌گیری دولت‌ها و ملت‌ها، زبان نقش پیشرو دارد، افزود: معتقد هستیم زبان فارسی عنصر هویتی برجسته برای شکل گیری دولت_ملت قدرتمند ایران است. برخلاف همه مشکلاتی که دچار آن هستیم فرزندان ما به‌راحتی گلستان و بوستان را می‌خوانند که نشان‌دهنده پیوستگی زبانی با گذشت ۸۰۰ سال از تألیف این دو اثر است و امری بی‌نظیر به‌شمار می‌رود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: وظیفه داریم با این نگاه تعظیم بزرگان زبان و ادبیات فارسی را در رسم الخط و ساختار زبانی پی‌گیری کنیم. نوشتن زبان فارسی با اعراب‌گذاری غلط است، در فضای مجازی کلمات به شکل شکسته و مختصر نوشته می‌شوند که حتماً کار اشتباهی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید از کاری که دوستانم در بخش خبر صداوسیما در صیانت از زبان فارسی انجام دادند تشکر کنم چرا که این تذکر مدام خیلی موثر است. خیلی بد است مدیر ارشد ما پشت سخنگاه بیاید و از کلمات خارجی استفاده کند. با شرمندگی باید عرض کنم این مسئله ریشه در حقارت تاریخی دارد وگرنه چه کسی حاضر است زبان شیرین خودش را کنار بگذارد و به جایش از کلمات نامانوس استفاده کند.

وی با بیان اینکه در برخی از شهرها اسم شهر با رسم الخط غیر فارسی نوشته شده است، افزود: ما مخالف الزامات گردشگری نیستیم و در همه شهرها کنار نام فارسی نام انگلیسی شهر نیز نوشته شده اما اینکه تنها از کلمات غیر فارسی استفاده شود حتماً محل اشکال است. برخی از کالاهای ایرانی فقط از اسامی غیرایرانی استفاده می کنند که باید تولید آنها متوقف شود و به‌زودی جشن تغییرنام مجموعه مهم تجاری شهر برگزار می شود.

پیش‌تر در ۲۳ اردیبهشت ماه سال جاری (1402)، همایش رونمایی از نشان قند پارسی در تالار رودکی تهران برگزار شد که در آن جمع کثیری از سفرای کشورهای خارجی در ایران، نخبگان و علاقه‌مندان زبان پارسی حضور داشتند. در این مراسم نیز از تمبر قند پارسی رونمایی شد.

برگزیدگان این‌رویداد در مراسم مورد اشاره به این‌ترتیب تقدیر شدند:

مجید دوخته چی زاده مدیر مسؤول کانون آگهی و تبلیغاتی مبلغان برای انتشار و ترجمه کتاب‌های تبلیغاتی به زبان فارسی

شاهین ترکمن مدیر مسؤول کانون آگهی و تبلیغاتی سینه برای انتشار و ترجمه کتاب‌های تبلیغاتی به زبان فارسی

مریم شفیعی مدیر مسؤول کانون آگهی و تبلیغاتی ایران نوین برای طرح‌های تبلیغاتی سکوی «باسلام»

هادی مظفری طراحی تبلیغاتی برای طرح تبلیغاتی با عنوان «پایدار نماند مال بی تجارت»

روابط عمومی بانک تجارت برای طرح تبلیغاتی با عنوان «پایدار نماند مال بی تجارت»

فواد تجلی طراح تبلیغاتی برای طرح تبلیغاتی گروه صنعتی «انتخاب الکترونیک»

محمدیوسف فراهانی مدیر هنری علی بابا برای خلاقیت در طرح‌های تبلیغاتی فضای مجازی

امید جلوداریان خبرنگار حوزه پاسداشت زبان فارسی برای ترویج و پاسداشت زبان فارسی

کاوه مرحمتی مدیر هنری کانون‌های آگهی و تبلیغاتی برای طراحی نشان و پوستر همایش

احسان نادعلی برای شاهنامه خوانی

در پایان و پس از تجلیل از برگزیدگان، مراسم گرامیداشت صابر راستی کردار پژوهشگر حوزه زبان و ادبیات فارسی نیز برگزار شد.

قند پارسی

منبع: ایبنا و مهر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612