کد خبر:2123
پ
ghasemsafi-m-1

مرجع شناسی عمومی فارسی و عربی

ویرایش سوم مرجع شناسی عمومی فارسی و عربی تألیف دکتر قاسم صافی در ۳۳۲ صفحه به چاپ رسید.

میراث مکتوب – ویرایش سوم مرجع شناسی عمومی فارسی و عربی تألیف دکتر قاسم صافی در ۳۳۲ صفحه به چاپ رسید.
یکی از درس های پایه ای و اساسی در علوم کتابداری و اطلاع رسانی و از جملۀ منابع بسیار مهم در موضوع های مختلف علوم و دانش بشری که با ترتیب و اسلوبی خاص تألیف می شوند و به منظور کسب اطلاع فوری و مختصر و مستند دربارۀ واژه ها و موضوع ها و پاسخگویی به سوال ها، مورد توجه قرار می گیرند، منابع مرجعند.
یکی از منابع کلی و پایه ای در این زمینه که نسبت به سایر مراجع مشابه آن، جامع تر و روزآمدتر، تدوین و به زیور چاپ درآمده است مرجع شناسی عمومی فارسی و عربی تألیف دکتر قاسم صافی است. ویرایش سوم این اثر (۱۳۸۸) که توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی و بر اساس سرفصل درس های رشتۀ خدمات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه ها فراهم شده، جامع تر و ﻣﻨﻘﱠﺢ تراز چاپ پیشین است و مزایای دیگر آن، اضافه شدن اطلاعات نو پیرامون مباحث و مطالب آمده در چاپ قبل است .
در بخشی از مقدمه ویرایش جدید آمده است که انگیزۀ اصلی در تدوین این مجموعه، اساساً آن بوده که به قدر امکان، گوشه ای از جای خالی آثاری از این دست را به اختصار و با نثری موجز ، روان و پر بار و روزآمد برای مطالعه و تحقیق پر کند و نیاز دانشجویان، جامعۀ کتابخوان ایرانی و پژوهشگران زبان فارسی را به شناخت منابع و مراجع مهم تحقیقی و طرز استفاده و شیوۀ مراجعه به آنها را برآوَرَد. براین اساس، نویسنده کوشش کرده که در گزینش، بررسی و معرفی منابع، بیشتر برجنبۀ عملی وکاربردی تکیه کند و مراتب بی غرضانه و بی طرفانه را که اقتضای کار علمی و نشانی از آزادگی است رعایت نماید و از هر گونه توجه جانبدارانه که مظهر و نماد خاصی باشد بپرهیزد.
در بخش دیگری از مقدمه کتاب آمده است که مصادر این کتاب، اصل منابع مرجع و ویرایش های آنها بوده و در تدوین و تصنیف با تکیه بر تجربۀ چندین سالۀ تدریس درس مرجع شناسی و روش تحقیق و تتبع کافی مؤلف در منابع مرجع و بررسی بیش از ۴۰۰ کتاب مختلف ، مطالب نظری وروش های تجربی به نحوی درکتاب ، جمع آوری و تتظیم شود که برای مربیان و استادان قابل تدریس باشد.
در کتاب حاضر، علاوه بر توصیف جنبه های مادی و معنوی بخش مهمی از منابع عمومی و اختصاصی مرجع و چگونگی ترتیب و طرز استفاده از انواع آن از قبیل تذکره ها، سرگذشت نامه ها، فرهنگ ها، دایرۃ المعارف ها، واژنامه ها، کتابشناسی ها، فهرست ها، راهنماها، دستورنامه ها، سالنامه ها، آمارها، گاهنامه ها و منابع جغرافیایی و جز آن؛ نمایه های لازم از نویسندگان و شخصیت ها، کتاب ها، مکان ها، و موضوع ها نیز درپایان کتاب آورده شده است تا خوانندۀ جستجوگر به آسانی بتواند از منابع مندرج دراین کتاب، آگاهی لازم و سریع به دست آورد. همچنین در پایان هر فصل، مسائل مناسب با محتوای هر فصل طرح شده تا به ارزش آموزشی کتاب بیفزاید.
این کتاب در ۲۳۲ صفحه و بهای ۳۵۰۰ تومان به زیور چاپ درآمده و در مراکز آموزشی علمی کاربردی و کتابخانه طهوری مقابل دانشگاه تهران، قابل دریافت است.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612