کد خبر:2914
پ
Mrratolarefin-m

مرآت‌العارفین، اثر عرفانی منثور

مرآت العارفین نوشتۀ مسعود بک بخارایی نخشبی دهلوی با تصحیح دکتر نجف جوکار از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه منتشر شد

میراث مکتوب – مرآت العارفین نوشته مسعود بک بخارایی نخشبی دهلوی چشتی است، که به تعبیر خودش مانند ابراهیم ادهم دو نیمه در زندگی داشته است، نیمی را به دولت‌مندی و حکمروایی در ماروراءالنهر سپری کرده و نیمی دیگر را در عالم درویشی به سر برده، و این کتاب حاصل نیمه دوم است.

او که از عرفای قرن نهم هجری به شمار می‌رود، علاوه بر مرآت‌العارفین، آثار دیگری هم به نظم و نثر برجای گذاشته که این کتاب را باید مهم ترین آنها دانست.

این اثر عرفانی منثور که با اشعاری از خود نویسنده یا دیگران درآمیخته، در چهارده کشف و یک مقدمه فصل‌بندی شده و مواریث عرفانی نام‌آورانی چون: ابوالقاسم قشیری، عین‌القضاه همدانی، عطار نیشابوری، نجم‌الدین رازی، مولوی، حسن بصری، جنید بغدادی، شبلی، بایزید بسطامی و . . . را در بر دارد.

دکتر نجف جوکار، استاد دانشگاه شیراز، با بهره‌گیری از چند نسخه خطی و چاپ سنگی به پژوهش و تصحیح مرآت العارفین اهتمام ورزیده و مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه نیز ناشر آن بوده است.

مقدمه مبسوط پژوهش‌گر کتاب به علاوه فهرست‌های کاربردی که پایان بخش اثر شده‌اند، اضافه بر پاورقی‌ها و تعلیقات مفید، توانسته است ارایه ای کامل و پر بهره از این متن عرفانی قرن نهم در دسترس دانشجویان و پژوهندگان قرار دهد.

کتاب مرآت العارفین موجود در مرکز تامین و عرضه متون کهن ایرانی میراث مکتوب، در ۳۰۹ صفحه و بهای ۱۲۰ هزار ریال منتشر شده است.

معرفی کتاب از سید مهدی جهرمی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612