کد خبر:37834
پ
13

محفل مثنوی‌خوانی در اسلام‌آباد پاکستان

محفل مثنوی‌خوانی با حضور جمعی از اعضای انجمن فارغ ‌التحصیلان زبان فارسی دانشگاه‌‌های پاکستان و فارسی ‌آموزان در اسلام‌آباد پاکستان برگزار شد.

میراث مکتوب- یکصد و ششمین محفل مثنوی خوانی با حضور جمعی از اعضای انجمن فارغ ‌التحصیلان زبان فارسی دانشگاه‌‌های پاکستان و فارسی ‌آموزان در رایزنی فرهنگی ایران در اسلام‌آباد پاکستان برگزار شد.

در راستایی تبیین اندیشه ها و آموزه‌های عرفانی مولانا جلال الدین رومی، یکصد و ششمین محفل مثنوی خوانی با حضور احسان خزاعی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد و نماینده بنیاد سعدی در پاکستان، مجید مشکی، رایزن جدید فرهنگی کشورمان، حسن ثابت جو، کارشناس فرهنگی، مظفر علی کشمیری، مثنوی خوان و استاد دانشگاه بین‌الملل اسلامی اسلام آباد، خانم معصومه بتول، رئیس انجمن افتخار، خانم رابعه کیانی استاد زبان و ادبیات فارسی و جمعی از اعضای انجمن فارغ ‌التحصیلان زبان فارسی دانشگاه‌‌های پاکستان و فارسی ‌آموزان در محل سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی ایران در اسلام آباد برگزار شد.

این مراسم که به میزبانی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد و انجمن فارغ ‌التحصیلان زبان فارسی «افتخار» صورت گرفت، آموزه‌‌های مولانا در مجلد فاخر مثنوی معنوی به زبانی روشن و ساده توسط مظفر علی کشمیری، استاد زبان فارسی و مثنوی شناس پاکستانی برای حضار تبیین شد و با قرائت گزیده‌ای از اشعار مولانا به تفسیر ابیات آن پرداخت.

در ادامه حاضران برداشت خود از اشعار مولانا را اعلام داشتند و سوالاتی را در این خصوص مطرح کردند که توسط استاد کشمیری پاسخ داده شد.

در بخش دوّم این نشست که با خداحافظی احسان خزاعی، رایزن فرهنگی کنونی و معارفه مجید مشکی، رایزن فرهنگی جدید همراه بود، خزاعی به نقش مؤثر استاد مظفر علی کشمیری در برگزاری و استمرار محافل مثنوی خوانی اشاره داشت.

خزاعی ضمن معرفی مشکی اظهار داشت: بی شک حضور رایزن جدید فرهنگی که سوابق خوبی در عرصه فرهنگی ـ بین المللی داشته‌اند، می‌تواند بر حمایت و پشتیبانی بیشتر از این قبیل محافل بیافزاید و در آینده تأثیرات مضاعفی در ترویج و گسترش زبان و ادبیات فارسی داشته باشد.

در بخش پایانی این نشست، مشکی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع فرهیختگان، اساتید و فارغ‌التحصیلان حوزه زبان و ادبیات فارسی، به تشریح برنامه‌های آتی رایزنی فرهنگی در این زمینه پرداخت.

قابل توجه اینکه سلسله نشست‌های مثنوی خوانی از سوی انجمن فارغ‌التحصیلان زبان فارسی «افتخار» به عنوان مؤسسه‌‌ای مردم نهاد از حدود شش سال قبل شروع به فعالیت کرده و تاکنون برنامه ‌های فرهنگی و ادبی متنوعی را با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در اسلام‌آباد برگزار کرده است.

برگزاری این برنامه با استقبال دوستداران و علاقه‌‌مندان مولانا جلال الدین رومی مواجه شده و بسیاری از فارسی دوستان و ادیبان پاکستانی از این کلاس‌ها بهره بردند و توانسته‌‌اند با مفاهیم عمیق عرفانی مولانا آشنا شوند.

مثنوی خوانی در پاکستان

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612