کد خبر:2381
پ
mahfele-ons-m

محفل انس، اثری هنری و تاریخی از موزه مجلس

کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی که از دیر باز سعی نموده تا با انتشار کتب مرجع، نفیس و منحصر به فرد،سهمی شایسته در اعتلای فرهنگی این مرز و بوم داشته باشد، اقدام به چاپ کتابی مصور از آثار هنری و تاریخی موزه مجلس به نام محفل انس نموده است.

میراث مکتوب- کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی که از دیر باز سعی نموده تا با انتشار کتب مرجع، نفیس و منحصر به فرد،سهمی شایسته در مدیریت، تولید و توسعه دانش و اعتلای فرهنگی این مرز و بوم داشته باشد، اقدام به چاپ کتابی مصور از آثار هنری و تاریخی موزه مجلس به نام محفل انس نموده است.
موزه مجلس شورای اسلامی ، حاوی اشیاء تاریخی و نفیسی مانند نقاشی های بسیار زیبا، هدایای رؤسای مجلس، مجسمه ها، آثاری از دوره قاجار و شماری مرقع می شود، در کنار آن نمایی موزه ای از تاریخ معاصر ایران از مشروطه به بعد، با تأکید بر مجلس شورای ملی و اسلامی و اشیاء و تصاویری که برای تبیین این دوره مهم تاریخی در آنجا قرار گرفته، موزه مجلس را جذاب و دیدنی کرده است.
این موزه، پس از تعطیلی شش ساله، مجددا در سال ۱۳۸۸ افتتاح شد و امروز یکی از موزه های پر بازدید کننده در تهران است. در اسفند سال ۱۳۸۹ مجموعه ای از مرقعات و نقاشی ها و دو نسخه نفیس خطی توسط شماری از متخصصان برای کتابخانه مجلس ارزیابی و سپس خریداری شد. در میان آنها دو نسخه نفیس یکی صحیفه سجادیه به خط احمد نیریزی و دیگری مثنوی معنوی با رقم منعم از قرن دوازدهم و سیزدهم بود که به صورت لوح فشرده در اختیار عموم قرار گرفت.
بقیه آن مجموعه نیز، شامل شانزده نقّاشی، شانزده اثر لاکی و چرمی و شصت و پنج قطعه خط زیبا و نفیس از هنرمندان بنام کشورمان است که از میان آنها می توان به شمایل نگاری اثر ابوالحسن افشار مهر علی، نقّاشی آبرنگ شمایل نگاری اثر فرصت الدّوله شیرازی و نقّاشی آبرنگ اثر آقا لطفعلی صورتگر اشاره کرد. همچنین قلمدان لاکی مرقش کارگاه آقا لطفعلی، قلمدان لاکی صحنه تفرّج اثر عباس شیرازی و قلمدان لاکی جنگ چالدران و منظره مرقّع با رقم آقا نجف ، و قطعات خطوط و آثاری از خوش نویسان نامی همچون: میر عمادالحسنی، محمّد شفیع تبریزی، سیّد علی اکبر گلستانه، درویش عبدالمجید طالقانی، میرزا غلامرضا و دیگر خطّاطان در این مجموعه دیده می شود
انتشار کتاب محفل انس از آثار منحصر به فرد مجموعه هنر اسلامی موزه مجلس که به کوشش رسول جعفریان انجام شده، نه تنها برای افراد پژوهشگر بلکه برای کلیه اقشار جامعه می تواند هدیه ای نفیس از تاریخ هنر پرگهر ایران عزیز باشد.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612