کد خبر:4354
پ
tebirani-m

مجموعه مقالات طب ایرانی

به نظر می‌رسد میراث علمی و تجربۀ عملی قرنها تلاش و پژوهش‌های محققانه در پزشکی و درمانگری در سرزمین ما، بسیار عجولانه با ورود مظاهر و علوم و فنون غربی به فراموشی سپرده شد

میراث مکتوب – به نظر می‌رسد میراث علمی و تجربۀ عملی قرنها تلاش و پژوهش‌های محققانه در پزشکی و درمانگری در سرزمین ما، بسیار عجولانه با ورود مظاهر و علوم و فنون غربی به فراموشی سپرده شد.

در این میان گوهرهایی کنار نهاده شد که هر محقق منصفی را متأسف می‌سازد. این در حالی است که امروزه در غرب، یعنی مهد رویکرد نوین به پزشکی، سال‌هاست که تلاش همه جانبه‌ای برای احیاء و بهره از مکاتب پزشکی چینی، هندی و تبتی در جریان است که خود گویای وجود برخی نارسایی ‌ها و ابهامات در پزشکی نوین و زمینه‌های الهام ‌بخش در سنت‌های کهن درمانگری است.

کتاب حاضر، مجموعه‌ای از ۱۰ مقاله در زمینۀ طب ایرانی و مکتب پزشکی در ایران است. این کتاب، با هدف احیای طب ایرانی و مکتب پزشکی ایرانی در جهت پاسخ‌گویی به برخی نارسایی‌ها و ابهامات موجود در پزشکی نوین و درک سنت‌های کهن درمانگری تدوین شده است. نگارنده در مجموعه مقالات مندرج در کتاب، با استفاده از متون طب قدیم، به برخی پرسش ‌ها در زمینۀ پزشکی پاسخ گفته و زوایای مختلف طب ایرانی را به مخاطب می‌شناساند.

فهرست مطالب کتاب به این قرار است:
یادداشت مولف
پارادایم‌‏های علم پزشکی پاسخگوی همه مشکلات نیست
جایگاه علم‏‌النفس و روانشناسی در طب ایرانی
اهمیت نبض‏‌خوانی در طب ایرانی
جایگاه علم احکام نجوم در طب ایرانی
رویکرد علم احکام نجوم به تشخیص مزاج‏‌ها
رساین حکمای هند
آداب و منافع قی در طب ایرانی
چهرۀ ناشناخته بیرونی در پزشکی و داروشناسی
جستاری در مقایسه علم‏‌النفس و روانشناسی جدید
‌در احکام نجوم از سرمشق حکما استفاده کنیم

مجموعه مقالات طب ایرانی اثری از برزو قادری است که در ۱۲۸ صفحه نگاشته شده و از سوی انتشارات نیاکان به چاپ رسیده است.

منبع: کتابخانه مجلس شورای اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612