کد خبر:10536
پ
B180496

مجموعه‌واژه‌های مهندسی بسپار، شاخۀ تایر

گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در طول بیش از دو دهه فعالیت خود نزدیک به پنجاه‌ و پنج ‌هزار واژه را در حوزه‌های مختلف علمی به تصویب رسانده است.

میراث مکتوب – گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در طول بیش از دو دهه فعالیت خود نزدیک به پنجاه‌ و پنج ‌هزار واژه را در حوزه‌های مختلف علمی به تصویب رسانده است. مجموعۀ حاضر شامل واژه‌هایی است که از سال ۱۳۸۷ تا سال ۱۳۹۰ در حوزۀ مهندسی بسپار، شاخۀ تایر، در شورای واژه‌گزینی و شورای عالی فرهنگستان زبان و ادب فارسی تصویب شده است.

این مجموعه شامل ۵۸۱ واژه است که ۲۸۹ واژۀ آن مربوط به کارگروه‌های حمل و نقل درون‌شهری ـ جاده‌ای، حمل و نقل ریلی، حمل و نقل هوایی ، رایانه و فناوری اطلاعات، زمین‌شناسی، ژئوفیزیک و برخی گروه‌های دیگر است که در پیکرۀ کارگروه تایر قرار داشته و به این مجموعه اضافه شده است. فعالیت کارگروه مهندسی بسپار شاخۀ تایر در سال ۱۳۸۷ با حضور تعدادی از متخصصان این حوزه شروع شد.

مطالب مجموعۀ حاضر بدین شرح تنظیم شده است: ۱. واژه‌نامۀ توصیفی به ترتیب الفبای فارسی، که شامل ضبط فرنگی واژۀ بیگانه، معادل مصوّب فرهنگستان و تعریف واژه است. تعریف واژه‌ها را اعضای کارگروه در اختیار فرهنگستان قرار داده‌اند. البته، با صلاحدید فرهنگستان، تعریف‌ها عمومی‌شده و قابل درک برای افرادی با تحصیلات کارشناسی است و صرفاً برای روشن شدن مطلب ارائه شده است و تعریف دقیق و جامع علمی نیست. ۲. فهرست واژه‌ها به ترتیب الفبای لاتین.

فعالیت کارگروه مهندسی بسپار شاخۀ تایر در سال ۱۳۸۷ با حضور تعدادی از متخصصان این حوزه شروع شد.

کتاب مجموعه واژه‌های مهندسی بسپار، شاخۀ تایر، به کوشش گروه واژه‌گزینی گردآوری و ویرایش شده که انتشارات فرهنگستان آن را در ۱۱۶ صفحه و با شمارگان ۵۰۰ نسخه، به بهای ۱۲۰۰۰۰ ریال منتشر کرده است.

منبع: فرهنگستان زبان و ادب فارسی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612