کد خبر:10538
پ
lahoti

برگزاری مراسم بزرگداشت استاد دکتر حسن لاهوتی

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به پاس خدمات ارزشمند علمی و فرهنگی استاد دکتر حسن لاهوتی، استاد دانشگاه، مترجم و مولوی پژوه مراسم بزرگداشتی برای آن فقید سعید برگزار نموده و از ایشان تقدیر به عمل می آورد.

میراث مکتوب – انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به پاس خدمات ارزشمند علمی و فرهنگی استاد دکتر حسن لاهوتی، استاد دانشگاه، مترجم و مولوی پژوه مراسم بزرگداشتی برای آن فقید سعید برگزار نموده و از ایشان تقدیر به عمل می آورد.

این نشست روز سه شنبه 27 تیر از ساعت 30: 17 تا 19:30 در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی واقع در خیابان ولی عصر (عج)، پل امیربهادر، خیابان سرلشکر بشیری، پلاک 71، تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار خواهد شد.

نگاهی به زندگی و خدمات علمی استاد حسن لاهوتی

استاد حسن لاهوتی در سال 1323در شهر سبزوار به دنیا آمد. پس از گذراندن تحصیلات ابتدائی و متوسطه، از دانشکده ادبیات دانشگاه مشهد در رشتۀ زبان انگلیسی لیسانس و از دانشگاه ایالتی میشیگان «MSU» دانشنامه فوق لیسانس گرفت و بعد از انقلاب به مشهد بازگشت. استاد لاهوتی، از سال 1363 به عنوان مترجم در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی مشغول شد. ممارست او در ادب فارسی، احاطه بر زبان انگلیسی و هم جواریش با استاد سیدجلال الدین آشتیانی از وی محقق و مترجمی کم نظیر به وجود آورد. وی مدتی مدرس دانشگاه پیام نور بود و بعد ازآن عضو هیأت علمی گروه انگلیسی دانشگاه آزاد مشهد شد.
از جمله آثار استاد حسن لاهوتی می توان به شکوه شمس پروفسور آنه ماری شیمل و شرح مثنوی معنوی اثر نیکلسون که در چهاردهمین دوره كتاب سال جمهوری اسلامی ایران به عنوان كتاب سال برگزیده شد، جغرافیا در قرن بیست و یکم ، جانِ جان منتخبی از دیوان شمس، مثنوی تصحیح نیکلسون و مقابله مجدد با نسخه معروف قونیه (چاپ دوم آن توسط میراث مکتوب در دست انجام است)،محمد رسول خدا اثر آن ماری شیمل، مولانا، دیروز تا امروز، شرق تا غرب اشاره کرد.
شمار مقالات استاد لاهوتی از پنجاه می گذرد و در مجلاتی چون کلک، بخارا، گلچرخ، تابران، حکمت و معرفت و مترجم به چاپ رسیده است.
استاد حسن لاهوتی مدتها از بیماری سرطان ریه رنج می برد و پس از تحمل یک دوره بیماری طولانی در آخرین ساعات پنج شنبه 17 اسفند در سن 68 سالگی دار فانی را وداع گفت
.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612