کد خبر:3698
پ
arsenjani-m

مجموعه‌ای از ادعیه به خط نسخ محمد شفیع ارسنجانی در «ضیافت»

ضیافت مجموعه‌ای از ادعیه به خط نسخ محمد شفیع ارسنجانی، با ترجمه فارسی به خط نستعلیق میرزا فضل‌الله شیرازی است

میراث مکتوب – ضیافت مجموعه‌ای از ادعیه به خط نسخ محمد شفیع ارسنجانی، با ترجمه فارسی به خط نستعلیق میرزا فضل‌الله شیرازی است.
نسخهٔ اصل این اثر به شمارهٔ ثبت ۵۰ متعلق به گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک است. نسخه‌ حاضر یکی از معدد نسخه‌های مسجل خط میرزا فضل الله است که تا امروز اثر دیگری بر این قلم از وی کشف نشده است.
جلد لاکی با بوم‌سازی ویژه با طرح کلی لچک، ترنج و حل کاری برگ انگوری و گل‌ها و پرنده‌هایی که وام‌دار شیوه‌ی آقای لطفعلی صورتگر شیرازی است.
داخل جلد،‌ زنبقی با طلا نقش شده و بر صدرش آمده که حسب‌الامر سرکار جلالت آثار مقرب الخاقان معتمدالسلطان آقای محمدصادق خان دام مجده العالی و در انتها نیز العبد الاحقر محمود مذهب‌باشی غفر ذنوبه سنه ۱۳۱۰٫
در قیاس این اثر و آثار مشابه تقریباً‌ آثار میرزا محمد شفیع ارسنجانی از سال ۱۳۰۰ به بعد با آثار متقدم این هنرمند رشادت، ‌استواری و درست استخوانی خط واضح ‌تر است و در قیاس آثار وی با سایر مشاهیر خط نسخ خاصه پیروان میرزا احمد نیریزی در قرن سیزدهم هجری قمری نظیر میرزا شفیع وصال شیرازی، زین‌العابدین محلاتی، غلامعلی اصفهانی، میرزا آقاجان پرتو و … غمزه و کرشمه و نرمش کمتر دارد.
کاتب یکی از شش فرزند میرزا یوسف مذهب‌باشی شیرازی است که از کار آزموده‌ترین و تواناترین مذهبان مکتب قاجار در شیراز است و سهمی ستودنی در هنر شیراز دارد. او و پسرانش کارگاهی از کتاب ‌آرایی‌اند و آثارشان بهترین گواه مدعا. علی نقی و فضل الله خط می‌نگاشتند، محمود و اسدالله نقش می‌زدند و محمدحسین و احمد به صحافی و تجلید.
فهرست ادعیه‌ کتاب ضیافت دعای کمیل، دعای صباح،‌ دعای روزهای هفته، دعای سمات،‌ دعای زیارت عاشورا، دعای نذلل، دعای عشرات و … است.
این کتاب چاپ عکسی از روی نسخه خطی کتابخانه و موزه ملی ملک است که زیرنظر حسین عابدی به خط نسخ محمد شفیع ارسنجانی، با ترجمه فارسی به خط نستعلیق میرزا فضل الله شیرازی و با مقدمه سید مجتبی حسینی در ۳۶۰ صفحه منتشر شده است.منبع: بساتین

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612