کد خبر:22317
پ
فاقد تصویر شاخص

كتاب هاي زيادي در زمينه زبان و ادبيات فارسي در كتابخانه‌هاي تركيه موجود است

رئیس مركز پژوهشي ميراث مكتوب گفت :در زمينه زبان و ادبيات فارسي كتاب هاي زيادي نوشته شده و در كتابخانه‌هاي تركيه موجود است.

ميراث مكتوب : رئیس مركز پژوهشي ميراث مكتوب گفت :در زمينه زبان و ادبيات فارسي كتاب هاي زيادي نوشته شده و در كتابخانه‌هاي تركيه موجود است.
دكتر ايراني در نشست نقد و بررسي روضه المنجمين كه روز 20 خرداد83 برگزار شد ، افزود: اين جلسه نيز به سخن دربارة كتاب روضه المنجمين و تقدير و تشكر از زحمات استاد اخوان زنجاني اختصاص يافته است. ماية خوشبختي است كه تا كنون چهار اصل از آثار نجومي و احكام نجومي را با پژوهش هاي سخت‌كوشانة ايشان منتشر كرده‌ايم. بنابراين هدف اصلي، بزرگداشت و تشكر از زحمات اين عزيزان است و هدف دوم، نقد و بررسي علمي آثار مركز پژوهش ميراث مكتوب جهت موفقيت بيشتر و كارآمدي بالاتر در حوزة تصحيح متون.
وي ادامه داد:در سفري كه به تركيه داشتم ،متوجه شدم آنها به نسخ خطي علاقمند بوده تا بدانجا كه مسئولين كتابخانه به من مي‌گفتند چرا ايران براي كارهاي تحقيقاتي حوزة مشترك ايران و عثماني محقق نمي‌فرستد و از نسخ خطي موجود در تركيه استفاده نمي‌كند؟ آنها گرچه از لحاظ سياسي در حوزة مسائل تاريخ عثماني پرهيز دارند، ولي در حوزة‌ فرهنگي، ادبي و تاريخي خيلي استقبال مي‌كنند، بويژه در زمينه زبان و ادبيات فارسي كه كتاب هاي زيادي نوشته شده و در كتابخانه‌هاي آنجا موجود است. خوشبختانه در اين سفر ما كتابي را با عنوان مراه الحرمين به تصحيح آقاي كيان‌فر كه صبري پاشا در دورة عثماني نوشته،ولي ترجمه آن مربوط به دورة قاجار بوده؛ تقديم كرديم كه مورد توجه استادان زبان فارسي دانشگاه آنكارا، دانشگاه استانبول و كتابخانة سليمانيه قرار گرفت و فكر مي‌كنيم كه بتوانيم با تقويت اين ارتباطات و از طريق برگزاري همين نشست‌ها به صورت مشترك و همين‌طور تبادل نسخ خطي ،زمينه‌هاي همكاري را گسترده‌تر كنيم.
دكتر ايراني افزود:در اين سفر، قرار شد كه اساتيد زبان فارسي ــ مانند آقاي درياقرص و ديگران هم ــ نمونة كارهايشان را به ايران بفرستند تا اگر با معيارهاي اينجا مطابقت داشته باشد، به صورت مشترك كار شود. كتابخانة سليمانيه هم 80 هزار نسخة خطي دارد كه البته بنا بر گرفته مسئولين آن 2 هزار يا بيشتر از نسخه‌هاي فارسي هنوز فهرست نشده ، البته تعداد زيادي فهرست براي ما آوردند كه از طريق پست به دست ما خواهد رسيد، ولي في المجلس چند نسخه را ديديم و همان جا CD آن را گرفتيم و ان شاءالله ما با تبادل آثار از طريق مراكز علمي و برنامه‌ريزي هاي مشترك در ترويج علم و بويژه در حوزة مباحث متن پژوهي و نسخ خطي ، تلاش هاي بيشتري را شاهد خواهيم بود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612