کد خبر:22365
پ
فاقد تصویر شاخص

كتاب جواهر نامه نظامي، يكي از بهترين شاهكارهاي استاد افشار است

دكتر اكبر ايراني در نشست«رونمايي‌ از كتاب‌ جواهرنامه‌ نظامي‌ و نقد و بررسي‌ آن‌»، گفت: كتاب جواهر نامه نظامي يكي از بهترين كارها و شاهكارهاي استاد افشار است كه ما سعادت داشتيم آن را منتشر كنيم.

ميراث مكتوب- دكتر اكبر ايراني در نشست«رونمايي‌ از كتاب‌ جواهرنامه‌ نظامي‌ و نقد و بررسي‌ آن‌»، گفت: كتاب جواهر نامه نظامي يكي از بهترين كارها و شاهكارهاي استاد افشار است كه ما سعادت داشتيم آن را منتشر كنيم.
رئيس مركز پژوهشي ميراث مكتوب در بيست و چهارمين نشست اين مركز كه روز دوشنبه 30 آذر 83 برگزار شد، افزود: كتاب جواهر نامه نظامي تصحيح استاد گرانقدر جناب آقاي ايرج افشار، هم موضوع جواهرات هست، هم مولف، جوهري بوده و جوهر شناس و هم مصحح خود، گوهري است. همچنين نمايه هايي كه ايشان بر پايان اين كتاب دادند، واقعاً در خور توجه و بسيار ارزشمند است و براي ما نمونه كاري شاياني خواهد بود كه بايد در مجموعه كارهاي خودمان به عنوان الگو از آن استفاده كنيم. جواهر نامه همان طور كه در مقدمه كتاب ، اشاره فرموده اند، بخش عمده اي از كتاب الجماهر رو در بر دارد و با اضافات چند فصل كه به نوعي شايد بتوان گفت كه مولف اين كتاب را به نيت ترجمه به دست گرفته و البته امتيازاتي دارد كه خودش چون گوهري بوده ، مشاهدات خود را در قالب حكاياتي جالب و پسنديده ذكر كرده است.
وي ادامه داد: از جمله مباحثي كه ما اخيراً در گيرش شديم، مبحث استعماري خليج عرب است كه استعمار از صدو چند سال پيش باب كرده و به طريق مختلفي اين مسئله را سياسي و سياسي تر مي كنند و ما زماني كه نشنال جئوگرافيك آن مطلب را درج كرد، بلافاصله يك نامه اي به انگليسي تهيه كرديم و مستندات تاريخي در متون را از خليج فارس ذكر كرديم و برايشان ايميل كرديم. در اين مورد، منابع، متون و نقشه بسيار زياد هست، اما متاسفانه اين بحث كهنه استعماري هر از گاهي زنده مي شود و ما هم به حسب وظيفه مان سعي مي كنيم كه بازتاب و در واقع عكس العملي نشان بدهيم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612