کد خبر:3015
پ
ketabkhati

فهرست کتب خطی کتابخانه خانقاه احمدی شیراز منتشر شد

فهرست کتب خطی کتابخانه خانقاه احمدی شیراز، را انتشارات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با همکاری کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران منتشر کرده است

میراث مکتوب – فهرست کتب خطی کتابخانه خانقاه احمدی شیراز، را انتشارات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با همکاری کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران منتشر کرده است.
این فهرست، به همّت محمّد وفادار مرادی در ۷۹۶ صفحه تألیف شده و در قطع وزیری توسط انتشارات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با همکاری کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران، انتشار یافته است.
در این فهرست ۱۱۰۰ نسخه دستنویس عربی و فارسی از کتابخانه خانقاه احمدی شیراز فهرست و مشخصات آنها به همراه اطلاعات جانبیِ دیگر ارائه شده است.
در پایان نیز نمایه‌های مفیدی شامل:
۱٫ پدیدآورندگان؛
۲٫ آثار؛
۳٫ کاتبان؛
۴٫ نام‌های متفرقه؛
۵٫ جایها،
ارائه شده که به علاقه‌مندان در مراجعه و دسترسی کمک شایان توجهی می‌کند.
مؤلف در خصوص اهمیت این فهرست می‌ نویسد:
پژوهشگران در فهرست حاضر، با نسخه‌های نفیس و حتی دستنویس‌های علمای شهیر تاریخ تمدّن و فرهنگ ایران سلامی آشنا خواهند شد، از قبیل:
•­والد جلیل القدر شیخ بهایی، شیخ حسین بن عبدالصّمد عاملی (قدّس سرّه) که ضمایم نزهه الارواح نگاشته‌اند.
•­علامه بزرگوار ملاّمحمّد باقر مجلسی‌ (ره)، یادداشتی را به خطّ خویش در حاشیه برگ اوّل بحارالانوار در رمضان ۱۱۰۵ قلمی فرموده‌اند.
•­فقیه اصولی میرزا ابوالقاسم قمّی‌ (ره) که الوجیزه علامه مجلسی را در محرّم ۱۱۷۰ کتابت فرموده است.
•­شاعر معروف، مهدی بن محمد شیرازی (ره)‌، متخلّص به صابر، که مثنویّات فرهاد و شیرین را در سنه‌ی ۱۲۸۰ به خطّ خویش کتابت نموده است.
•­مورّخ شهیر رضاقلی خان هدایت، کاتب یادداشت خرید نسخه‌ی شرح دیوان متنّبی.
•­میرزا فضل‌الله خاوری شیرازی، کاتب نسخه‌ی دیوان خاوری.
•­عبدالله بن محمّد بهبهانی، کاتب برخی رسائل کلامی، تألیف همو.
•و نیز نمونه‌های خطوط ارکان سلسله ذهبیه، مانند: سیّد ابوالقاسم راز شیرازی، مشهور به میرزا بابا (قدّس سرّه) و فرزند معظّم له، جناب مجدالاشراف (قدّس سرّه) و آقا احمد بن محمّد کریم تبریزی معروف به وحیدالاولیاءالکاملین (قدّس سرّه) و برخی از بزرگان سلسله ذهبیه مانند میرزا محسن حالی اردبیلی (ره) و دیگران.
همچنین وی در خصوص شیوه تألیفش می‌گوید:
شیوه و اهتمام فهرست‌نگار، معرفی نسبتاً کامل هزار و صد نسخه خطّی، به قدر وسع و طاقت، بر اساس اصول و قواعد مستند کتاب‌شناسی و نسخه‌شناسی بوده است؛ با این توضیح که نخست نسخه‌های خطّی به ترتیب عناوین مرتب شده، به هر یک شمارهٔ ثبت اموال تخصیص یافته، سپس فهرست‌نویسی شده است. نیز از نظر دور نداشته است که رعایت شرافت و فضل مصاحف شریفه را، علاوه بر اختصاص شماره ثبت مستقل از سایر نسخ، در معرفی نیز مقدم بر فهارس کتب جای داده است.

منبع: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612