کد خبر:6457
پ
soleimanee

فهرست نسخه‌های خطی فارسی در کتابخانه سلیمانیه

این فهرست برگرفته از فهرست سه جلدی کتابخانه سلیمانیه المخطوطات العربیه و الترکیه و الفارسیه فی مکتبه السلیمانیه است.

میراث مکتوب – این فهرست برگرفته از فهرست سه جلدی کتابخانه سلیمانیه المخطوطات العربیه و الترکیه و الفارسیه فی مکتبه السلیمانیه است.

 

المخطوطات العربیه و الترکیه و الفارسیه فی مکتبه السلیمانیه اعداد محمد السید الرغیم به زبان عربی است که هم اکنون فهرست نسخه‌های خطی فارسی آن استخراج و منتشر شده است.

عبدلی در مقدمه کتاب نوشته است: در بهار سال 1391 ش که دوره‌ای از این فهرست از سوی استاد عبدالرحمن یعقوبی، مدیریت انتشارات احسان به اینجانب اهداء شد با ملاحظه و بررسی اولیه آن، روشن گردید که نفایس خطی فارسی بیشماری در این کتابخانه نگهداری می‌شود و لذا بر آن شدم تا فهرست رسایل فارسی آن را استخراج نمایم، گرچه مولف در پایان کتاب بخشی از فهرست‌های تفصیلی را به فهرست نسخه‌های خطی فارسی اختصاص داده است، اما با تورق و بررسی صفحات معلوم شد که برخی از آثار خطی فارسی با نام ترکی یا عربی ضبط شده‌اند و بدین ترتیب کلّ رسایل خطی فارسی در این کتابخانه، 41 نسخه می‌باشد. مبنای فهرست حاضر در ارائه مطالب، چنین است که ابتدا مشخصات کتابشناسی از جمله شماره نسخه، کد دستیابی دیجیتالی، نام کتاب، نام مولف، زمان تألیف و تاریخ کتابت و کاتب و سپس مشخصات نسخه شناسی هر اثر اعم از تعداد صفحات، ابعاد، نوع خط، آرایش ظاهری نسخه و آغاز و انجام آن ذکر می‌شود.

در مقدمه کتاب:

نگاهی به دیرینه و فعالیت کتابخانه‌ سلیمانیه

وضعیت نسخ خطی فارسی موجود در مجموعه‌ی سلیمانیه

نسخه‌های خطی فارسی چگونه به مجموعه سلیمانیه راه یافته‌اند؟

دسترسی به نسخه‌های خطی کتابخانه سلیمانی آمده است.

کتابخانه سلیمانیه یکی از مهم‌ترین کتابخانه‌های ترکیه و جهان اسلام است که در شهر استانبول قرار دارد و در آن کتاب‌های خطی با ارزشی گردآوری شده است.

این کتابخانه بخشی از مجموعه سلیمانیه است که در این مجموعه علاوه بر ساختمان کتابخانه، بناهای دیگر، از جمله مدرسه‌های ابتدایی و متوسطه وجود داشته است.

شمار کتاب‌های خطی ترکی، عربی، و فارسی این کتابخانه به 65 هزار جلد و تعداد کتاب‌های چاپی به 35 هزار جلد می‌رسد. در این بخش نسخه‌های منحصر به‌فرد، کتاب‌های نوشته شده به خط مؤلفان آنها یا آثار خطی که ارزش هنری دارند فقط به صورت فتوکپی در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد. کتابخانه سلیمانیه، کتابخانه‌ای پژوهشی و مرکز نگهداری کتاب‌های خطی اسلامی است. در آن، دو بخش خدماتی مانند بخش تهیه ریز فیلم و بخش صحافی و ترمیم ضایعات کتاب‌ها وجود دارد. این کتابخانه دو تالار مطالعه دارد؛ یکی از این تالارها ظرفیت 70 نفری دارد که پژوهشگران علاقه‌مند به نسخه‌های خطی از آن استفاده می‌کنند. در این تالار، فهرست‌های کتابخانه‌های قدیمی، فهرست‌های کتب خطی برخی کتابخانه‌های آناتولی، انواع فهرست‌ها، کتابشناسی‌ها، فرهنگ‌ها، دایره‌المعارف‌ها و مراجع مشابه به زبان‌های مختلف برای استفاده مراجعه‌کنندگان عرضه می‌شود.

فهرست نسخه‌های خطی فارسی در کتابخانه سلیمانیه به کوشش محمد عبدلی در 64 صفحه از سوی مجمع ذخائر اسلامی منتشر شده است.

منبع: کتابخانه مجلس شورای اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612