کد خبر:1541
پ
fehrestnoskhe-majles-m

فهرستِ نُسخ اهدایی یک آموزگار

محمدعلی کریم زاده تبریزی، آموزگاری است که به دلیل علاقۀ وافرش به فرهنگ ایران زمین، از همان دوران جوانی خویش، به گردآوری آثار خطی پرداخته تا آنجا که پیش از انقلاب تعدادی از کتب خطی و آثار هنری کهن و اسناد مجموعه شخصی خویش را در منزلش به نمایش عموم گذاشت.

میراث مکتوب – محمدعلی کریم زاده تبریزی، آموزگاری است که به دلیل علاقۀ وافرش به فرهنگ ایران زمین، از همان دوران جوانی خویش، به گردآوری آثار خطی پرداخته تا آنجا که پیش از انقلاب تعدادی از کتب خطی و آثار هنری کهن و اسناد مجموعۀ شخصی خویش را در منزلش به نمایش عموم گذاشت. وی پس از مهاجرت به انگلیس، در سال ۱۳۷۷ تعدادی از کتب خطی خود را که در حدود یک هزار جلد می شد، همچنین برخی مرقعات و اسناد خطی دوره قاجاری خویش را به همراه برخی کتب چاپی و عکس های تاریخی به کتابخانه مجلس شورای اسلامی اهدا کرد. همچنین تعدادی از کتابهای خطی را که در انگلستان خریداری کرده است را نیز برای نگهداری در کتابخانۀ مجلس به ایران فرستاد.
کریم زاده تبریزی صاحب تألیفاتی نیز هست که عبارتند از: اسناد و فرامین منتشر نشده قاجاری، اجازت نامه به زبان انگلیسی، قلمدان و سایر صنایع روغنی ایران، احوال و آثار میرعماد الحسنی السیفی القزوینی، یادوارۀ خوی و سجع مهر پادشاهان قدیم ایران از شاه اسماعیل صفوی تا احمدشاه قاجار.
گفتنی است، بیگ باباپور، مؤلف این اثر، چندین فهرست نگاری دیگر را هم در کارنامۀ علمی خود دارد که از جملۀ آنها می توان به فهرست کتابخانه شخصی سیدصادق اشکوری اشاره کرد.
فهرست نسخه های خطی کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی؛ جلد ۱/۴۰؛ از مجموعه اهدایی محمدعلی کریم زاده تبریزی (نسخه های شماره ۱-۴۰۰)؛ تألیف: یوسف بیگ باباپور؛ تهران:کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی؛ چاپ اول: ۱۳۹۰؛ در قطع وزیری؛ با ۳۵۵ صفحه و به بهای ۹۰۰۰۰ ریال منتشر شده است.
معرفی کتاب از زکیه بیات
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612