کد خبر:5127
پ
shekarestan-m

تصحیح شکرستان علی محمد منشی براساس هفت نسخه خطی

شکرستان علی محمد منشی متخلص به حکیم براساس هفت نسخه خطی تصحیح و منتشر شده است

میراث مکتوب – شکرستان علی محمد منشی متخلص به حکیم براساس هفت نسخه خطی تصحیح و منتشر شده است.

این کتاب که از سوی نشر مجمع ذخایر اسلامی قم در اسفند ماه ۱۳۹۲ به انتشار رسیده توسط علی محمد منشی متخلص به حکیم نگاشته شده که در موضوع داستان­‌های اخلاقی از متون قدیمی است و پیشگفتار، تصحیح و تعلیقات آن بر­اساس هفت نسخه خطی به کوشش احمد بهنامی بوده است.

در مورد مؤلف این اثر، نه در الذریعه، و نه در مجمع­‌الفصحا نامی از او نیست و آنچه از نسخ خطی شکرستان درباره وی به دست می­‌آید، نام وی علی­‌محمد، تخلصش حکیم، و لقبش اثیرالدین بوده است. وی قصیده­‌سرا نیز بوده است و حتی قصیده­‌اش را به حضور ناصرالدین شاه رسانده است. وی تا سال ۱۲۹۳هـ.ق. زنده بوده است.

مولف در دیباچه ادعا می­‌کند شکرستان را در چهار جزء و ۱۹ حکایت نوشته است که البته بر­اساس این هفت نسخه، تعداد حکایات و نیز جزوها در این نسخ یکسان نیست. به قول دانشمند مرحوم مجتبی مینوی: «… اگر ده نسخه از کتابی که در هشتاد هزار کلمه باشد بیابیم و آن­ها را با هم مقابله کنیم غالباً برای هر یک از کلمات آن پنج نسخه بدل خواهیم داشت.»

شکرستان یکی از چندین اثری است که به اقتفای گلستان سعدی نوشته شده است و جزء آخرین این دسته از آثار نیز هست. و از لحاظ مختصات زبانی به رسم جاری قرن ششم، حذف افغال به قرینه را به کار برده، چنان که سعدی در گلستان.

این کتاب، قطعاً و به شهادت سه نسخه قدیمی، نسخه­های شماره ۴۱۷ و ۴۷۳ کتابخانه ملی ایران و نسخه کتابخانه سلطنتی به شماره ۲۱۹۹، برای سرگرمی اعتضادالدوله میرزا مهدی‌خان نوشته شده است و این که احمد منزوی شکرستان را «برای میرزا علی­‌اصغر خان امین­السلطان» (منزوی ۳۵۸۲) دانسته است صحیح نیست. به نحوی که در دیباچه نسخه اساس می­‌گوید: «برای انبساط طبع و اهتزاز خاطر خواجه بزرگ و خداوندگار سترگ سلاله خواقین عظام و نقاوه خوانین با احتشام مرکز دایره اصالت و محیط فلک جلالت نوباوه بوستان مهتری و نوسرو ریاض سروری روشنی دیده مجد قطب گردون شهامت و نجد، مهر سپهر ابهت و جاه، صهر ستوده شاهنشاه بدراً لسماء النباله و شمساً لفلک الجلاله سید الامراء و الفقراء جناب جلالتمآب اجل اکرم اعظم امیر عادل باذل مؤید مظفر منصور جمال­الاسلام و کهف الانام اعتضادالدوله میرزا مهدیخان ادام الله ایام اعزازه و شکوکته و ابد الله اجلاله و حشتمته و ایده الله بحسن تأییداته برنگاشتم و خاتمه آن نیز برین نام مبارک که مصدر سعادات و مأخذ کرامات است موشح ساختم». (مقدمه کتاب، ص۱۲)

هفت نسخه مورد استفاده در تصحیح شکرستان:

۱- نسخه اساس، به شماره ۴۷۳ در کتابخانه ملی

۲- نسخه مت، به شماره ۴۷۱ در کتابخانه ملی

۳- نسخه گل، به شماره ۲۱۹۹ در کاخ گلستان

۴- نسخه مج، به شماره ۷۹۸۳ در کتابخانه مجلس

۵- نسخه مل، به شماره ۴۹۳۳ در کتابخانه ملک

۶- نسخه قد، به شماره ۴۸۷۳ در کتابخانه آستان قدس رضوی

۷- نسخه مر، به شماره ۵۸۶۶ در کتابخانه آیت­الله مرعشی نجفی

فهرست مطالب کتاب به این قرار است:

مقدمه

تحقیق در زندگی

علی محمد منشی متخلص به حکیم

درباره کتاب شکرستان

ممدوح علی محمد حکیم در کتاب شکرستان

بخش بندی و حکایات شکرستان

برخی از خصایص سبکی علی محمد حکیم در شکرستان و مقایسه آن با گلستان سعدی

درباره تصحیح حاضر

متن کتاب شکرستان

حکایاتی که در نسخه اساس نیست

تعلیقات

کتابنامه

شکرستان در ۲۲۳ صفحه در قطع وزیری به چاپ رسیده، و دارای نمونه­‌هایی اسکن شده از نسخ خطی آن نیز می­‌باشد. ضمناً این کتاب در دو نسخه به شماره ثبت­های ۵۱۳۷۸۸ و ۵۱۳۷۸۹ در کتابخانه مجلس موجود است.

منبع: کتابخانه مجلس شورای اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612