کد خبر:3670
پ
۴۱

فصلنامه «دانش»‍، نمایی از قند پارسی در بنگاله

شماره ۱۱۰ – ۱۱۱ نشریه دانش (فصلنامه مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان) به چاپ رسید

میراث مکتوب – شماره ۱۱۰ – ۱۱۱ نشریه دانش (فصلنامه مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان) به چاپ رسید.
مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان با انتشار این فصلنامه، ارتباط ادبی میان محققان و استادان زبان فارسی را در حوزه های مختلف فراهم کرده است.
قهرمان سلیمانی مدیرمسئول و سردبیر این فصلنامه در بخش سخن دانش چنین می‌نویسد: «کار ساماندهی امور مربوط به زبان فارسی در خارج از ایران چند سالی است که دغدغه مسئولان بوده است. پراکندگی نهادهای مسئول و کثرت آنها معایب و محاسنی داشت، اما در ارزیابی کلی معایب آن افزون‌تر از محاسن آن بود و به ناچار باید برای این امر چاره‌اندیشی می‌شد.
تجربه دیگر کشورها نیز نشان می دهد که تأسیس نهادی مستقل و تخصصی برای این مهم می تواند نتایجی نیکو در پی داشته باشد و از سردرگمی و پراکندگی و هدررفت امکانات و منابع جلوگیری و کار برنامه ریزی و اجرا و ارزیابی را بسیار آسان تر کند.
همین دغدغه و نیاز موجب شد که تأسیس بنیاد سعدی در دستور کار قرار گیرد و طی سه سال گذشته تدوین اساسنامه و تصویب و اجرایی کردن مجدانه پیگیری شود تا جایی که در زمان نوشتن این یادداشت بنیاد سعدی عملا کار خود را با ادغام برخی نهادهای مسئول قبلی آغاز کرده است، اما هنوز تا رسیدن به نتیجه نهایی و استقرار بنیادی با برنامه مدون علمی و کارشناسی و امکانات مورد نیاز فاصله ای طولانی وجود دارد.»
«نسخه‌شناسی» عنوان بخش بعدی این فصلنامه است که در آن مقالاتی با عناوین «عرض دیده‌ها و یادداشت‌ها و مهرها در واقعات بابری» نوشته انجم طاهره و «جواهر عباسیه: تاریخ عباسیان بهاولپور» به چاپ رسیده است.
در مقالات این شماره از دانش نیز مقالاتی با عناوین «تصور انجم در شعر اقبال لاهوری» از انجم حمید، «معرفی متن تصحیح شده حدیقه االلغه» نوشته بلال احمد ساسولی، «بررسی تطبیقی شعر شهریار و افتخار عارف»، «تاریخ محلی قرن سیزدهم: جنگ بزرگ پنجاب» نوشته فلیحه زهرا کاظمی، «زیب النسا و دیوان شعر مجعول او» نوشته قهرمان سلیمانی، «دکتر عبدالحسین زرین‌کوب: مایه فر و شکوه» از مهرنور محمدخان، «بررسی جنبه‌های انتقادی تذکره کلمات الشعرا» اثر نجم رشید، منتشر شده است.
«کتابشناسی آثار فارسی چاپ شده در شبه قاره» نوشته ثریا پناهی، «معرفی فهارس کتابخانه گنج‌بخش» اثر عبدالحمید امانی و معرفی چند پایان‌نامه عناوین بخش عرصه های پژوهش محسوب می شود.
در بخش پاسخ به نامه ها نیز ظرایف نامه ها، یاد یاران و تازه های نشر به کوشش سید مرتضی موسوی به چشم می خورد.
چکیده انگلیسی مقالات نیز عنوان بخش پایانی این شماره از فصلنامه دانش است.
شماره ۱۱۰ – ۱۱۱ فصلنامه علمی پژوهشی دانش مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان، اسلام آباد به مدیرمسئولی و سردبیری قهرمان سلیمانی، به مدیریت داخلی سید مرتضی موسوی و ویراستاری عسکر بهرامی به پیشخوان مطبوعات آمده است.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612